Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Karl Garberg går till fintech-utmanare: ”Jag var egentligen inte klar med Safello”

Publicerad: 8 december 2021, 13:06

Från ett fintech-bolag till ett annat. Karl Garberg blir nu marknadschef på bolaget Yabie, som preppar för en börsnotering.


Ämnen i artikeln:

Kurppa Hosk

I april valde Karl Garberg att lämna United Spaces och gå över till kryptobolaget Safello, som under hösten genomförde en stor kampanj i ”Make Crypto Boring”. Nu hoppas marknadschefen vidare i fintech-världen, och blir marknadschef på point-of-sale-bolaget Yabie, grundat av Mathias Plank.

– Ibland är timingen inte perfekt, men jag är av åsikten att man får hoppa på det som känns bra, och det gjorde det verkligen i det här läget. Jag var inte helt klar med Safello. Vi hade kommit en bit på vägen och påbörjat en varumärkesresa som kommer fortsätta utan mig helt enkelt, men när det här dök upp så fick jag fatta ett lite jobbigt beslut, säger Karl Garberg.

LÄS MER: Fintechbolaget Safello citerar Flashback i sin nya kampanj, ”Make crypto boring” 

Vad var det som gjorde Yabie så spännande?
– Det var flera faktorer som spelade in i det här beslutet. Yabie är i mångt och mycket ett okänt varumärke i dagsläget, på gott och ont. Vi kan nu bygga ett nytt varumärke utan tidigare associationer, och positionera oss tydligt på marknaden enligt den varumärkesplattform som vi utvecklar. Yabies tillväxtstrategi genom att förvärva kassa-och betalningsbolag runtom i Sverige är intressant och det finns många synergieffekter, både finansiellt och kundmässigt, med strategin. Och så är teamet, med Mathias i spetsen, sylvasst och det finns spännande planer framåt för bolaget.

Yabie grundades av Mathias Plank under 2017, och hade under 2020 en omsättning på 17,1 miljoner kronor. Tidigare i år plockade man in 220 miljoner kronor, bland annat från Swedbank och NFT Ventures. Planen är att börsnoteras under 2022. 

Att fintech-branschen är full av stora varumärken, som Klarna, Zettle och Bambora, oroar inte Karl Garberg. Han menar att inom just Yabies nisch, vilket är kassasystem eller point of sale, är lösningarna fortfarande rätt analoga.

– Vi riktar oss mot både små, men även större aktörer, vilket ger oss en större målgrupp än exempelvis Zettle, som främst riktar in sig mot mindre företag. Och generellt är branschen vi befinner oss i analog och 'old school' - här vill vi komma in med nya perspektiv på hur man skapar tillväxt, bygger varumärke och kommunicerar.

Hur ska ni bygga varumärket?
– Vi har precis inlett en omfattande rebranding-process för hela varumärket tillsammans med Kurppa Hosk som vi planerar att lansera i februari, det blir startskottet för en ny varumärkesplattform och position för Yabie. Vi vill bygga ett varumärke som ska kännas relaterbart för kunder från alla bakgrunder samtidigt som det ska vara ”future proof”, att vi kan växa bolaget på samma plattform, med fler kunder, anställda och på fler marknader. 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kurppa Hosk

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.