Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Katja Janford lämnar Saatchi & Saatchi för ANR BBDO

Publicerad: 18 December 2018, 07:44

Katja Janford

Copywritern lämnar Saatchi & Saatchi efter nästan tre år lagom till att Publicis byråmodell "Power of one" implementeras i Sverige.


Ämnen i artikeln:

CopywriterSaatchi & SaatchiANR BBDOKatja JanfordPublicis Groupe

Katja Janford kom till Saatchi & Saatchi i januari 2016 från M&C Saatchi. Hon hade dessförinnan arbetat på Volt och Nord DDB. Under tiden på Saatchi & Saatchi har hon arbetat med kunder som Verum, Risifrutti och Popaganda. Nu väljer copywritern alltså att lämna byrån efter nästan tre år. Anledningen är Public Groupes implementering av byråmodellen "Power of one" som innebär ett tätare samarbete mellan byråerna i Sverige.

– Jag trivs bäst på mellanstora byråer, där alla känner alla och där man har en stark tillsammans-känsla. Nu slås Saatchi ihop med nätverket och jag har tidigare varit på en av Sveriges största byråer och känner mig inte särskilt lockad av "storbyrå" igen. Med det sagt är det ju en stor trend i hela branschen, vilket jag förstår och absolut kan se en massa fördelar med. Men för att hoppa på ett sånt tåg måste man känna för det 100 procent. Livet är för kort för att göra saker halvdant. Nu kom jag till ett vägskäl, höger eller vänster, och då blev det så här.

Vad kommer du att göra härnäst?
– Jag trivs ju så bra med min roll, dvs som kreatör och copywriter så jag kommer helt enkelt fortsätta på det spåret. Nu byter jag till ANR BBDO som hörde av sig precis i rätt tid. Vi kände och klämde på varandra under flera veckor och jag har träffat flera personer från byrån och alltid gått därifrån och känt mig upprymd. ANR har ju alltid haft ett väldigt gott rykte, duktiga personer, bra chefer och en fin kultur, därför har de alltid funnits med mig som i att "en dag skulle det vara kul att jobba där". När jag byter arbetsplats vill jag gärna veta hur personerna på byrån mår, om det är högt i tak och om man stöttar och hjälper varandra. Eftersom jag trivts väldigt bra på Saatchi ville jag inte ta ett förhastat beslut utan lät det växa fram, sen har jag luskat bland tidigare anställda och alla har vittnat om att ANR är en bra arbetsplats med hjärta och hjärna. Jag tror vi kommer passa varandra bra.

Är det något speciellt jobb som lämnat störst avtryck hos dig?
– Inspelningen av Filgood-filmen för Verum, var ju minst sagt speciell. Peru, lätt duggregn och en hund på skejtboard. Jag blir väldigt glad av den, vi vann inga priser, men jag är lika stolt ändå. Att få dramatisera en känsla, skippa dialog och personer, i kombination med en väldigt bra kundrelation, ja då trivs man. Sen att jobba nära Risifrutti, både med kampanjen Risitutti och nu med kidsen i form av fejkat material från L.A. Som enskild idé måste jag nog säga Singelsläppet för Popaganda, briefen var att berätta om festivalens artistsläpp. Såklart vill en festival att så många som möjligt ska få reda på vilka artister som ska spela, men vi bestämde att bara berätta för en person om en artist. Ett experiment som kunde gått lite hur som helst. Nervöst, hehe.

Hur upplever du att du utvecklats i din yrkesroll under din tid på byrån?
– Jag har känt mig väldigt trygg på min arbetsplats, trygg som i att få ta mycket plats och samtidigt få mycket förtroende. Det har varit spännande att exempelvis sitta med i ledningsgruppen och diskutera "stora frågor" men framförallt att arbeta tillsammans med duktiga människor. Sen att teama och jobba så nära Gustav Egerstedt, som är en av Sveriges bästa art directors, har såklart varit väldigt utvecklande. Förutom att blivit intresserad av skräckfilm har jag utvecklats som kreatör, jag lämnar mer erfaren och orädd än vad jag började. Och glad, för jädrans vad jag har skrattat mycket under dessa år, inte en enda dag (åh jo, kanske någon) har det känts tufft att gå till jobbet.

Vad är det viktigaste som har hänt i copyyrket de senaste åren?
– På ett sätt har det ju inte hänt ett dugg, men samtidigt har det hänt massor. Hela content-värden och sociala medier. Men i slutändan är det väl same, same. Att berätta historier, oavsett om de är i film eller text. Tycker man ser en hyllning till hantverket på många sätt, långa textbaserade annonser, samtidigt söker många jobb som copywriters direkt från skolan utan att ha någon text med i sin mapp. Tror den nya generationen av copywriters främst ser sig som kreatörer, vilket jag å ena sidan tror är bra, tidigare var vi så fast i våra roller. Jag är inte så fast i min, jag lägger mig ofta i hur saker ska se ut och tänker mycket i bild. Men å andra sidan måste någon skriva baksidan på mjölkpaketet, också. Och göra det bra. Jag tror man tjänar på att som ung jobbsökande visa att man behärskar hantverket.

Vid sidan av reklamjobbet ligger Katja Janford bakom Pussy got balls-tröjan (2016), tillsammans med Lina Brunzell och smyckesmärket La Lula tillsammans med Rebecca Bonaparte.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.