Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

KF:s varumärkeschef lämnar för nystartade Informationsbolaget

Publicerad: 12 Juni 2020, 09:52

I januari 2021 lanseras LO, PTK och Svenskt Näringslivs nya satsning Informationsbolaget. Kommunikationshef för bolaget blir Kooperativa förbundets tidigare varumärkes- och organisationschef Pia Carlsson Thörnqvist.


Sommaren 2019 kom parterna inom den svenska arbetsmarknadens avtalsförhandlingar, LO, PTK och Svenskt Näringsliv, överens om att starta ett gemensamt bolag med uppdraget att sprida information om fackligt avtalade försäkringar. Sedan dess har Informationsbolaget varit under uppbyggnad och nu rekryterar de sin första kommunikationschef i Pia Carlsson Thörnqvist, senast varumärkes- och organisationschef på Kooperativa förbundet. Informationsbolaget drar inte igång ”på riktigt” förrän 1 januari 2021 och framtill dess kommer Pia Carlsson Thörnqvist att jobba med att ta fram de strategiska grundpelarna. Målet med bolaget är att öka kännedom, förståelse, förtroende och förenkla information om facklig anslutning samt pension och försäkring via jobbet.

– Jag ser fram emot att Pia Carlsson Thörnqvist kommer till oss. Ett framgångsrikt kommunikationsarbete är en av nycklarna till att Informationsbolaget ska lyckas med sitt uppdrag.  Pia har en bred bakgrund inom kommunikation och marknad och jag ser att hon med den erfarenhet och kompetens hon har från både arbetsliv och idrottsvärlden kommer att ha mycket att bidra med i vårt arbete framåt, säger Niklas Hjert, vd för Informationsbolaget.

Tidigare i karriären har Pia Carlsson Thörnqvist varit marknadsdirektör och chef på Folksam respektive KPA Pension. Hon är även tidigare landslagsspelare i handboll och därtill dotter till tidigare statsministern Ingvar Carlsson.

– Som kommunikationschef kommer jag tillsammans med mina blivande medarbetare vara ytterst ansvarig för hela systemet för kollektivavtalade försäkringars varumärkesplattform, budskap, positionering och marknadsföring. Det är ett viktigt uppdrag och en rolig utmaning som jag inte kunde motstå. Det känns fantastiskt att få vara med på den resa som nu har inletts, säger Pia Carlsson Thörnqvist i en kommentar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.