Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Klart: Magnus Jakobsson ny cd på Åkestam Holst

Publicerad: 9 November 2015, 14:20

Petronella Panérus, Magnus Jakobsson och Thomas Høgebøl.

Foto: Fredrik Thambert.

Nu är det officiellt: Magnus Jakobsson blir creative director på Akestam Holst. Efter en lång karriär inom internationella nätverk ser han fram emot att bygga upp ett nytt i Norden.


Ämnen i artikeln:

The North AllianceÅkestam HolstReklambranschenMagnus JakobssonDDB StockholmCreative director

Förra veckan rapporterade Resumé att Magnus Jakobsson lämnar DDB Stockholm efter nästan nio år på byrån. Senare kunde vi också berätta att han var på väg till Åkestam Holst och jobbet som creative director. Nu bekräftas uppgifterna.

Magnus Jakobsson är fortfarande kvar på DDB, men kommer att tillträda sitt nya jobb någon gång efter årsskiftet.
– Det är varje byråledares dröm att värva en person som Magnus, och jag vet att Åkestam Holst har legat på lite grann tidigare och försökt. Jag tycker inte att det finns så många personer på den här nivån som också passar in kulturmässigt här, säger Åkestam Holsts vd Petronella Panérus.

Bakgrunden till värvningen är att Åkestam Holsts nuvarande kreativa chefer Hanna Björk och Andreas Ullenius startar den nya byrån Round & Round inom nätverket (läs mer här). Duon kom med sitt önskemål innan sommaren och därefter har satte jakten på en efterträdare igång.
– Vi har diskuterat den nya byrån i några månader, och då blir det naturligt att också titta på en ny cd. I det läget är Magnus en drömperson att få tag i, säger Thomas Høgebøl, vd på The North Alliance, och fortsätter:

– Magnus erfarenhet är guld värd för oss eftersom han kan vara med och lyfta både Åkestam Holst och hela NOA till nya höjder. Kreativitet är det vi säljer och nu har vi fått det bästa som finns. Han har också jobbat länge inom nätverk och gjort bra reklam för stora kunder. Det är inte alla kreatörer som kan det, eftersom det ofta är långa processer som kräver kunskap och tålamod.

Var det något som inte fungerade med de nuvarande kreativa cheferna?
– Absolut inte. I så fall hade vi ju inte velat ha dem kvar inom NOA. Det handlar om att de ville göra något nytt, och vi är ett nätverk där det finns möjlighet att testa nya saker. Så vi får nu de bästa av två världar: där de startar en ny byrå, samtidigt som vi får in en fantastisk kreatör till Åkestam Holst.

Magnus Jakobsson själv ser jobbytet som en spännande utmaning i karriären. Efter en framgångsrik resa och en mängd utmärkelser på DDB vill han sätta tänderna i något nytt.
– Jag har varit på DDB i nio år, och i nätverk i ungefär 11 år. Men det här är något annat. Eftersom NOA är nystartat är det också mycket mer formbart, och därmed en unik chans att få vara med och skapa något stort från grunden, säger han.

Som konkurrent har han betraktat Åkestam Holsts resa, och den senaste tiden också sätt hur det nybildade nätverket växt.
– Jag är redan bekant med många som jobbar här, och jag ska bli bekant med alla. Byrån har en professionell och humanistisk kultur som jag har sett utifrån och gillat. Den kommer att bestå, men i och med NOA kommer vi att kunna strössla den kulturen med något som är utomordentligt för tiderna vi lever i.

Hur känns det att komma hit och börja jobba med helt andra kunder efter så lång tid på DDB?
– Det är väl en del i varför man till slut byter. Det är inte för att jag är missnöjd med DDB, utan för att jag är nyfiken på mer. Dels vad gäller nya kunder, men också med ett nytt gäng och nya utmaningar. Det här med att byta är ibland som att skilja sig – man kan vara vänner ändå trots allt.

Hur ser du på rollen som cd?
– Att vara en bra kreativ ledare handlar om att injicera energi och se till att kunskap flödar åt båda håll. Som sagt: det handlar inte om att jag ska komma in med ett magiskt spö och lösa allt, men tillsammans kan vi göra det. Självklart har jag planer för hur det ska gå till, men det tänker jag inte berätta för resten av branschen. Det vore ju fullkomlig galenskap.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.