Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Komms val: Linda Nilsson kvar som vd

Publicerad: 31 Augusti 2020, 09:23

Linda Nilsson, ny vd på Sveriges kommunikationsbyråer, tillsammans med styrelseordförande Helena Westin.

Foto: Johanna Åkerberg Kassel

Komms styrelseordförande Helena Westin upplever att organisationen är i behov av en ”doer”. Därför föll valet på tidigare tf-vd:n Linda Nilsson.


Ämnen i artikeln:

Helena WestinKommLinda NilssonKOMM

Efter närmare två år som tillfällig vd för Sveriges kommunikationsbyråer, Komm, permanenteras nu Linda Nilsson i rollen. Hon ersätter därmed Jessica Bjurström som för två år sedan tog tjänstledigt för en roll som svensk marknadschef för Dubai Expo 2020. Linda Nilsson har haft olika roller på Komm sedan 2008, däribland kansli- och ekonomichef. 

Komms styrelseordförande Helena Westin, som tillträdde för ett drygt år sedan med uppdraget att hitta en ny vd, berättar att organisationen var i behov av en erfaren ledare som klarar av att ”göra”.

– Under det senaste året har jag sett Linda ”in action” och vet att hon är vad Komm behöver. Det är många i vår bransch, inklusive jag själv, som är duktiga på att snacka men Linda är duktig på görandet. Hon är en diplomat, känner våra medlemmar och kan sätta ihop en grupp som åstadkommer konkreta resultat, säger Helena Westin.

– Jag är otroligt ödmjuk men också väldigt glad över att ha fått frågan. Jag brinner för de här frågorna och känner mig långtifrån klar med dem. Nu kan arbetet bli än mer långsiktigt, säger Linda Nilsson.

Jessica Bjurströms tjänstledighet var tänkt att gälla till och med mars 2021, strax innan sommaren valde hon dock att säga upp sig för en tjänst på Kungliga automobil klubben, KAK. Beslutet ledde till att jakten på en ny vd behövde intensifieras. För att inte tappa tid valde Komms bolagsstyrelse, som kompletteras av en bredare föreningsstyrelse, att inte gå ut i en traditionell rekryteringsprocess. Bolagsstyrelsen består av Jesper Kling från B-Reel, Melina Aristadou från Uncle Unicorn och Henrik Masters från Åkestam Holst.

– Det fanns en gemensam uppfattning i styrelsen om att vi inte skulle gunga båten mer än nödvändigt, säger Helena Westin.

En del i valet förklaras även av att Komm har knappa resurser och att de vill lägga tid och resurser på att stötta sina medlemmar. Den digitaliserade Guldäggsgalan innebar dessutom mindre intäkter än vad en traditionell gala inneburit.

Framöver säger sig Helena Westin och Linda Nilsson vilja bidra till att stärka kommunikationens roll i samhället, jobba för en minskad reklamtrötthet. Stötta, stärka, inspirera och synliggöra. En del i de större frågorna är ett utökat samarbete med bland annat Sveriges annonsörer och Swedma. 

Ett nytt strategidokument, som gäller till 2024, har tagits fram och tanken är att Komm som organisation på ett tydligare sätt ska utmana sina medlemmar.

– Våra medlemmar behöver utmanas och en duktig konsult säger inte bara vad kunden vill höra, hen ställer de svåra frågorna. Det finns en bild utifrån om att våra medlemmar bara eldar på konsumtion men ett modernt kommunikationsarbete handlar om så mycket mer än så. Det är delvis vår uppgift att nå ut med det bredare, säger Helena Westin. 

På en mer konkret nivå säger sig Helena Westin och Linda Nilsson vilja jobba för att öka betalningsviljan för kommunikationstjänster. Byråvärlden har de senaste 20 åren tappat timprismässig mark gentemot andra konsultbranscher. Byråerna får heller inte alltid betalt för de timmar som läggs in i samband med pitcher.

– Vi och våra medlemmar har sackat efter och inte lyckats tydliggöra vilken skillnad vi kan göra för kunderna, säger Helena Westin.

Därutöver ska branschrekommendationerna för avtal mellan kund och byrå för första gången på 13 år ses över. Komm har lämnat över sitt förslag till Sveriges annonsörer, hade Linda Nilsson fått bestämma hade de antagit det förslaget omedelbart. Enligt henne är det tidigare avtalet väl mycket av en kompromiss som inte alltid efterföljts.

– Och rekommendationer som inte följs gör ingen nytta, säger hon.

De senaste 20 åren har Komm krympt från en verksamhet på mellan 15 och 20 personer till att i dag ha fyra anställda. 

Givet att ni är så få, kommer ni hinna med allting?

– Det blir en stor utmaning men vi har en ovanligt stor styrelse och ambitionen är att fler därifrån ska kunna föra Komm:s talan, säger Helena Westin.

När det kommer till breda frågor som att stärka kommunikationens roll i samhället, vad kan en branschorganisation göra?

– Det handlar om att stötta våra medlemmar och den professionella kommunikation de står bakom och synliggöra nyttan av den. Om vi har våra medlemmar med oss har vi en otroligt stark röst, säger Helena Westin.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.