Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Lamin Sonko lämnar Jung – blir global pr-chef på Rebtels migrantvarumärke Majority

Publicerad: 7 Januari 2020, 14:46

Lamin Sonko blir ny pr-ansvarig på Majority.

Foto: Pressbild

UPPDATERAD. Efter drygt sex år lämnar Lamin Sonko Jung för uppdraget som global pr-chef på Rebtels nya fintechvarumärke Majority, som har migranter som huvudmålgrupp. ”Han har alltid varit en drömperson för mig att jobba med”, säger Lotta Onajin, chief of story på Majority.


Ämnen i artikeln:

RebtelJimmy RodhelindJung RelationsLamin Sonko

Lamin Sonko har jobbat på Jung i sex och ett halvt år, dit han kom direkt från Berghs. Han har de senaste åren haft en roll som kundansvarig och strateg och blev så sent som i somras ansvarig för Jungs nya hållbarhetserbjudande Jung 23. Han är också en av initiativtagarna till Stockholm Open, numera SthlmOP, tillsammans med Maja Bredberg och David Orlic. Projektets syfte är att bredda reklambyråernas rekryteringsbas och ta tillvara på den kompetens som finns i landets ytterstadsområden. 

Nu lämnar Lamin Sonko Jung för en ny roll som global pr-chef på telekombolaget Rebtels nya fintechvarumärke Majority. Majority lanserades i september med Houston, Texas som första marknad och är den första digitala banktjänsten som riktar sig specifikt mot målgruppen migranter. 

Han beskriver i ett mejl till Resumé varför han lämnar Jung för Majority:

– För att utmaningen var tillräckligt stor. Fintech är den sektor där det rör sig som allra snabbast just nu och migration är, och kommer fortsatt att vara, en av vår tids största och viktigaste frågor. Det andra är att jag har levt med och nära de problem som Majority löser, så jag vet vilket värde som skapas och vilken skillnad det kan göra i väldigt många människors liv. 

– I rollen som global head of PR får jag vara en central del i att tillsammans med resten av teamet sätta Majoritys kurs mot att göra den skillnaden, fortsätter han. 

En av många saker som lockade honom med just varumärket är att det är byggt med en global ambition, av och för migranter. 

– Så i egenskap av en person som driver frågor om talang och representation är det otroligt motiverande att bli del av ett sammanhang som speglar de som vi vill prata med. 

Vad hoppas du kunna åstadkomma hos Majority?
– Min erfarenhet och kunnande inom det kreativa och förtjänade som jag tar med mig från Jung kommer så klart att utgöra grunden i mitt bidrag. Men, eventuella floskler åsido, så handlar det om ren och skär energi – jag tror på idéen, på människorna och vill detta så sinnessjukt jävla mycket och det brukar räcka rätt långt.

Den främsta utmaningen blir att skapa tillit hos en målgrupp som, av förståeliga skäl, har extremt lite förtroende för finansiella institutioner, säger han. 

– Den andra, inte så lilla utmaningen, blir att navigera migrationsfrågan som, särskilt i USA, är extremt politisk.

Vilka erfarenheter från tiden på Jung tror du att du kommer ha mest användning av i ditt nya uppdrag?
– 1. Att bilda rätt allianser 2. Lyssna först, prata sen.

Hur kommer du se tillbaka på tiden på byrån?
– Jung är och kommer alltid att vara speciellt för mig. Den unika kultur och det kunnande som finns innanför väggarna där är svår att mäta sig med och jag är glad över att ha varit del av det under så pass lång tid. Det är mycket som jag med stolthet kommer att blicka tillbaks på, särskilt på utvecklingen av Jung23 som jag fått utrymme att leda och som är en manifestation av byråns förmåga att se och bejaka de drivkrafter som finns internt. Men, som jag ser det så är det är bara min anställning som avslutas, med mig framåt finns erfarenheter och nära vänner för livet. 

Lotta Onajin, som har en roll som chief of story på Majority, har letat efter en pr-ansvarig för varumärket ända sedan hon började på Rebtel för cirka ett år sedan. Sökandet började i USA, där mycket av Majoritys arbetet har sin utgångspunkt, men ganska snabbt valde man att i stället gå ut med en rekrytering i Sverige. 

– Vi jobbar väldigt gränsöverskridande och ser inte pr som en specifik funktion, utan som en del av hjärtat i vår storytelling. Mycket behöver vara förtjänat i dag, vilket gör det här till en nyckelroll. Jag har intervjuat otroligt många i USA men inte känt att det blivit riktigt rätt. Jag tror att vi i Sverige är väldigt progressiva i hur vi ser på hur man kan jobba med pr och storytelling, säger Lotta Onajin till Resumé. 

LÄS MER: ”Efter Edelman Deportivo – här är Lotta Onajins nya uppdrag” 

– När vi började leta här dök Lamins namn upp ganska snabbt. Han har alltid varit en drömperson för mig att jobba med och har alla kvaliteter man söker hos en person i en nyckelroll. Det som kanske är viktigast för dem som jobbar för oss är att man brinner för det vi gör, det vill säga att bli en plattform som förenklar livet för migranter världen över. Där visade Lamin omedelbart ett extremt intresse. Han brinner för frågan och har personligen en intressant bakgrund med föräldrar som kommit till Sverige från Gambia.   

Vad krävs av den som jobbar med pr och kommunikation för ett varumärke med målgruppen migranter?
– Det krävs en otrolig ödmjukhet – det gör det alltid så fort man når längre än sin lilla privilegierade bubbla. Man måste också vara väldigt lärande, ständigt vilja testa nya saker och tänka utanför lådan. Nyfiken, helt enkelt. Annars tror jag det handlar om att man behöver ha en stark känsla för det vi står för och förståelse för varför det spelar roll och vilken skillnad vi gör när vi gör det rätt. 

Lotta Onajin berättar att Majority nu är ”up and running” i USA, men delvis fortfarande befinner sig i en testfas. Planen är att inleda den kommersiella fasen i februari genom att börja ta betalt för tjänsten och just nu jobbar man med ett antal användare som hjälper till att utveckla produkten. Majority har ett samarbete med en byrå i New York och planerar att lansera en varumärkeskampanj senare under våren, som Lotta Onajin ber att få återkomma om framöver. 

Jimmy Rodhelind, vd på Jung, säger i ett mejl till Resumé: 

– När Lamin klev innanför dörrarna för sisådär sex år sedan var han förhållandevis ung och oerfaren, under sin tid på Jung har han hunnit skapa massor med meningsfull kommunikation för våra uppdragsgivare. Från årsskiftet är Lamin inte längre en kollega, men fortsatt en nära vän och del av Jung-familjen. Från Jungs perspektiv är det så klart alltid tråkigt att förlora en uppskattad kollega, samtidigt så är det en del av att vara en talangfabrik och vi önskar honom all lycka. 

LÄS MER: ”Nytt intäktsrekord för Jung: Talangfokus nyckeln till framtiden”

Lamin Sonko har haft ett särskilt stort fokus på Jung23 tillsammans med Linn Jacobsson under det sista året. För att täcka upp för honom har Jung anställt Klara Palmberg Broryd, phD i komplexitet och tidigare strategi- och förnyelsedirektör på Nacka kommun.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.