Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Lämnar Åkestam Holst efter tio år – ska driva Happy Socks innhousebyrå

Publicerad: 20 december 2018, 10:10

Sara Clewemar

Åkestam Holst kundansvarige Sara Clewemar har arbetat på byrån sedan 2008 och har de senaste åren varit partner i North Alliance. Nu går hon vidare till kundsidan.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstHappy Socks

Sara Clewemar kom till Åkestam Holst från mediebyrån MEC för tio år sedan. Under tiden på byrån har hon hunnit med att vinna flera guldägg för kunder som Pressbyrån och Apotek Hjärtat. Sedan januari 2017 har hon även haft ett kulturbärande ansvar på Kungsgatan med titeln "Head of People and Culture".

Vad blir ditt uppdrag på Happy Socks?

– Jag blir ansvarig för Happy Socks inhousebyrå. Allt görs inhouse på Happy Socks - design, reklam och co-labs för alla 90 marknader.

Vad är det starkaste intryck du tar med dig från de här åren?
– Att det på Åkestam Holst jobbar så otroligt många kompetenta, smarta och roliga människor, sådana man både vill jobba med och gå på fest med. Att snällhet vinner i längden. Och att en bra byråkultur byggs inifrån, varje dag.

Hur ser du på den utveckling byrån tagit under NoA?
– Det fanns domedagsprofeter som trodde att byrån skulle gå under när det blev nya ägare, men tack vare den unika konstruktionen där bolagen i NoA är fristående kreativa kusiner snarare än intvingade bonusbarn så har det fungerar fantastiskt. Resultaten kreativt och ekonomiskt visar att det varit helt rätt väg att gå. Och det har öppnat upp för helt nya lösningar för kunderna, internationellt och med naturliga tvärkompetenser över bolagsgränser. Det gör att byrån och NoA kan ta sig an uppdrag som inte var möjliga innan.

Vad har det inneburit för ditt jobb mot kunden?
– För min del har det inneburit att vi kunnat expandera tillsammans med kunderna och hjälpa dem att etablera sig på nya marknader. Det innebär också att vi kan ha en mer holistisk syn på kundernas kommunikation och digitala utveckling och förse dem med bra partners och ändå ha kvar den rådgivande helhetsblicken.

Hur ser du på att gå över till kundsidan?
– Oerhört spännande att få jobba från start till mål. Att ha närhet till produkten och kunna vara med och påverka det som går ut i butik och få direkt svar på om det funkar. Och det finns inget roligare bolag att få göra det på.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstHappy Socks

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.