Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Linda Nybergs nya marknadschefsjobb

Publicerad: 20 Augusti 2019, 13:03

Linda Nyberg tar över marknadsföringen på techbolaget Flarie.

Linda Nyberg har klart med nytt jobb efter Apoteket. Nu är det spel, tech och varumärken som gäller för den före detta tv-profilen.


Ämnen i artikeln:

Linda Nyberg

Linda Nyberg lämnade tjänsten som marknads- och kommunikationschef på Apoteket vid årsskiftet, efter ett drygt år på posten. Sedan dess har hon hjälpt olika startups och techbolag med marknadsföring och digitalisering.

I våras investerade hon i den svenska underhållningsplattformen Flarie, samtidigt som hon tog plats i bolagets styrelse. Nu är det klart att hon också antar en operativ roll som chef för marketing och new business på Flaire.

– Efter att ha tittat på vad som finns globalt insåg jag att det här är en unik marknadsföringsplattform som revolutionerar digital marknadsföring, säger Linda Nyberg.

Flaries plattform består av en app, fylld med brandade spel som är gratis för användarna. Bolaget tillhandahåller också en teknologi som möjliggör för annonsörer att nå ut med sina brandade spel i banners.

– Som marknadschef var jag glad om jag fick en budskapserinran på 2-5 procent när jag annonserade. I Flaries app snittar man på 58 procent, eftersom användarna hänger 9-30 minuter med varumärket medan de spelar. Det fick mig att inse att det här är guld, det är framtiden, säger Linda Nyberg.

Några av Flaries kunder är Pressbyrån, Klarna, Unilever och SJ. Antalet användare av appen i Sverige uppgår till cirka 800 000 i olika åldrar.

– Vi har vuxit organiskt nästan helt utan marknadsföring, det har spridit sig mun till mun, och det är lika många kvinnor som män i appen.

I rollen som marknadschef och ansvarig för nya affärer ska Linda Nyberg öka antalet användare ytterligare. Hon ska också jobba med Flaries internationella expansion, samt med att få fler annonsörer att få upp ögonen för bolagets plattform.

– Jag var med ute hos mediebyråerna i våras. Intresset är enormt. Nu har det verkligen börjat hända saker och det är jätteroligt.

Linda Nyberg slog igenom i början av 00-talet som programledare på TV3 och TV4, och var därefter nyhetsankare på Al Jazeera under flera år. De senaste åren har hon varit marknads- och kommunikationschef på bland annat börsbolagen Essity/SCA och Bactiguard, samt styrelseledamot i MSAB.

– Trots att jag bland annat har varit programledare på TV4 tycker mina barn att det här är det coolaste jobbet jag har haft. De är flitiga användare av appen, säger Linda Nyberg och skrattar.

Hur mycket pengar har du investerat i Flarie?

– Det vill jag inte säga.

Linda Nyberg rapporterar till Flaries vd Filip Tröger, som grundade bolaget ihop med Niclas Bergfors och Kim Ejebari. Bolaget har idag 20 anställda.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se


Ämnen i artikeln:

Linda Nyberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.