Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Lisa och Daniel Vaccino lämnar Åkestam Holst för Oatly

Publicerad: 15 December 2019, 07:13

Daniel Vacccino och Lisa Vaccino har jobbat på Åkestam Holst sedan 2016.

Efter att ha varit kreatörsduo på Nord DDB, Volt och Åkestam Holst går nu Daniel och Lisa Vaccino över till kundsidan och Oatly som creative directors med fokus på Norden och Sydeuropa.


Ämnen i artikeln:

OatlyDaniel VaccinoÅkestam HolstLisa Vaccino

I snart tio år har paret Daniel och Lisa Vaccino jobbat ihop som kreativt team, med framgång. Guldägg (Apotek Hjärtat, Bonnier Konsthall), guldlejon i Cannes och flera priser på 100-wattaren. Paret anställdes till Åkestam Holst NoA av den tidigare kollegan från Nord DDB Magnus Jakobsson 2016. Under åren på Åkestam Holst har de bland annat gjort avtryck med kampanjer som till exempel ”Mobilnacke” och ”Öl-avtalet” för Norrlands Guld, ”Har du Moms eller” för Apotek Hjärtat, och det nya bokstaveringsalfabetet Adam Berit.

Nu blir Daniel och Lisa Vaccino de senaste i raden av välmeriterade kreatörer att ansluta sig till Oatlys ”Department of Mind Control” och tillträder sina nya jobb till våren. De går in som creative directors med med fokus på Norden och Sydeuropa.

– Vi är extremt stolta och glada över att Lisa och Daniel kommer hit, och det ska bli väldigt kul att få se deras ”take” på Oatly. För de kommer utan tvivel att både utmana och inspirera oss - och därigenom lyfta allt vi gör ytterligare ett snäpp. Sedan ser jag personligen väldigt mycket fram emot att få käka middag hos dem. Daniel ska nämligen ha otroliga matlagnings-skills har jag hört, och om det stämmer har vi ju slagit tre flugor i en smäll liksom, säger Martin Ringqvist creative director på Oatly.

– Dom behöver bli fler för att hinna med allt, och vi är ju två till – neutralt sett, säger Daniel Vaccino.

Varför köparsidan?
– För att det är Oatly. Och för att dom har ett otroligt gäng där, som vi nu får äran att ansluta till. Sen är det såklart spännande att få testa något nytt efter rätt så många år på små och stora byråer, säger Lisa Vaccino.


Hur kommer uppdraget skilja sig i förhållande till det Martin Ringqvist har?
– Vi kommer väl göra en del av det som Martin med flera gjort fram tills nu, så att dom kan få utrymme att göra lite annat. Kanske höja blicken ut över hela rasket nu när Oatly börjar ta fart på fler marknader. På papperet kommer vi alla ha lite olika ansvarsområden men jag hoppas att vi i praktiken kommer göra mycket saker tillsammans, i tajt samarbete, säger Daniel Vaccino.

Hur har ni sneglat på Oatly under åren på byråsidan?
– Inte sneglat aktivt, men beundrat på håll såklart. Dom har gjort mycket bra grejer och det märks tydligt att dom tror på kraften i kreativ kommunikation. Kolla bara vilka som har anslutit från F&B och från andra håll, de senaste åren. Det är ju inga ”noobs”, som min 7-åriga son skulle säga, säger Daniel Vaccino.
Oatly jobbar värderingsdrivet och tar ju tydligt spjärn mot mjölkindustrin. Hur ställer du dig till detta. Står ni bakom värderingarna eller behöver man inte göra det?
– Så klart står vi bakom det, även om det är många detaljer som vi behöver läsa in oss på. I grunden är Oatly ett varumärke i tiden, som tror på sin sak, och vill slåss för den. Det är inte alltid man har den förmånen som kreatör, säger Lisa Vaccino.

Vad står för dörren för Oatly på de marknader där ni kommer att gå in?
– Vi har inte börjat än. Men möjligtvis finns det en rolig utmaning i att behålla den kaxiga sparka uppåt-känslan, i takt med att man själv börjar bli större. En klassisk ”Hur klär man sig som punkare efter att man har fyllt 30”-problematik, om man så vill, säger Daniel Vaccino.

Vad tar ni med er från åren på Åkestam Holst/NoA?
– Jättemycket. Jag tar med mig att kombinationen av schyst stil och hög ambition, gör Åkestam till en unik byrå och arbetsplats. Jag tar med mig Petronella Panérus lyhördhet, och alla kollegors fantastiska pepp och grymma inställning i olika projekt, säger Lisa Vaccino.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.