Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Lynxeye rekryterar vd från McKinsey

Publicerad: 1 december 2021, 09:54

Christian Ihre, Niclas Andersson och Johan Ekelin.

Strategikonsulten Lynxeye är just nu inne i en internationaliseringsresa och tar nu in en ny vd. ”I takt med att vi växte uppstod behov av senior förstärkning och en uttalad ledningsroll,” kommenterar Christian Ihre, medgrundare och partner.


Ämnen i artikeln:

McKinseyLynxEyeStrategi

Det blir Niclas Andersson, som senast kommer från McKinsey, som får uppdraget att fortsätta leda Lynxeye i dess tillväxtresa.

– Jag är otroligt stolt över att få möjligheten att fortsätta jobba i en global kontext. Jag har längtat efter att få bygga bolag igen, och ser att McKinsey-åren gett mig erfarenhet som nu kan komma till nytta i ett mer entreprenöriellt perspektiv, säger Niclas Andersson i ett pressmeddelande.

Lynxeye startades 1999 och omsatte under 2020 150 miljoner kronor. Grundarna Christian Ihre och Johan Ekelin, som tidigare delat på vd-rollen, tillträder i stället rollerna som senior advisors.

– Christian och jag får nu möjligheten att fokusera externt och lägga all vår tid på våra kunders förändringsresor. Det är en snabbrörlig och rolig tid att jobba med det vi gör, och vi frigör nu tid för att aktivt delta i både utveckling och diskurs kring purpose och affärsstrategi. Att få företag att se den fulla framtidspotentialen i att jobba syftesdrivet är en av vår tids viktigaste samhälls- och näringslivsfrågor, säger Johan Ekelin.

Valet av Niclas Andersson grundar sig dels i hans erfarenhet på McKinsey, där han varit senior ledare på både McKinsey Innovation och McKinsey Design. Innan dess arbetade han med bolaget Veryday, som senare förvärvades av McKinsey.

– I takt med att vi växte uppstod behov av senior förstärkning och en uttalad ledningsroll. Med Niclas får vi nu detta, och tack vare hans bakgrund dessutom goda förutsättningar att utöka både omsättning och erbjudande, säger Christian Ihre.

Enligt ett pressmeddelande är detta ett viktigt steg i byråns internationalisering och utveckling av erbjudandet. Man har både rekryterat och ändrat på byrån organisation, allt eftersom syfte blivit en mer central del i bolags arbete. Bland annat ska kompetensen inom produktdesign utvecklas.

– Lynxeye har fortfarande en stadig grund i insiktsbaserat strategiskt arbete. Vi älskar data och sysslar varken med gissningar eller magkänsla, vi mäter och räknar på effekten av vårt arbete. Jag ser fram emot att nu stärka upp erbjudandet inom transformation och produkt- och tjänstedesign till samma nivå som Lynxeyes insikts- och strategiarbete, avslutar Niclas Andersson.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

McKinseyLynxEyeStrategi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.