Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Magnus Jakobsson lämnar DDB: ”Jag ska bli samtidspoet”

Publicerad: 2 November 2015, 14:15

Magnus Jakobsson, på väg mot nya utmaningar.

Foto: Andreas Elgstrand.

Den mångfaldigt prisbelönta copywritern Magnus Jakobsson lämnar DDB Stockholm efter nio år.


Ämnen i artikeln:

CopywriterMagnus JakobssonDDB Stockholm

Magnus Jakobsson anslöt till DDB för knappt nio år sedan från Saatchi & Saatchi. Under åren har han varit starkt bidragande till byråns framgångar och belönats med en rad priser för sina kampanjer. Tidigare var han creative director tillsammans med Fredrik Simonsson, men sedan drygt ett år tillbaka har han arbetat som senior copywriter för bland annat Försvarsmakten. Nu har det dock blivit dags att gå vidare i karriären.

– Efter nio år på DDB kände jag att det kanske vore kul att hinna med ännu en utmaning. Nya problem, nya lösningar, ny glädje, nya tårar och nya minnen. Ser fram emot det, även om jag givetvis kommer sakna alla smarta och roliga kollegor på DDB, säger han.

Magnus Jakobsson beskriver uppbrottet som "odramatiskt".
– Jag har inte direkt gått omkring och ältat det här särskilt länge. Har alltid trivts mycket bra på DDB och har egentligen ingen anledning att sluta alls. Tvärtom. Men som sagt, ibland måste man ta sig an ett nytt äventyr och se hur det kan sluta. Det där finns i mitt DNA. Man blir inte 110 år gammal, liksom. Inte jag i alla fall.

Hur känns det nu när det är klart?
– Vemodigt, givetvis. Många av mina kollegor är ju också mina bättre vänner. Men bara för att man inte jobbar på samma arbetsplats betyder ju inte att man inte kan träffas och till exempel äta en quiche emellanåt.

Du har jobbat på DDB i snart nio år. Hur har den resan varit?
– Otrolig. Att man fick vara med och köra den buss som tog DDB Stockholm till toppen är ett minne för livet. Men man ska komma ihåg att jag är EN person i sammanhanget. DDB Stockholm är och kommer alltid att vara ett gäng som klarar i princip vilken biff som helst.

Vad känner du dig mest nöjd med?
– Jag är mest nöjd med att DDB blev en arbetsplats där många duktiga människor vill jobba. Och givetvis med all framgångsrik kommunikation man har fått ynnesten att få vara med att skapa tillsammans med dem. Dessutom är jag ganska nöjd med min frisyr för tillfället, faktiskt. Försöker växa ut krullet. Målet är att landa på en perfekt Dylan-66. Håll tummarna!

Och minst nöjd?
– Med mitt mailande. Mängden onödiga mail jag har skickat genom åren skulle kunna arkiveras i ett arkiv större än det som idag anses vara världens största arkiv. Kanske till och med dubbelt så stort.

Vad ska du göra istället?
– Jag ska bli samtidspoet. Men om det kraschar så får jag hitta på något annat. Vad det kan bli ber jag att få återkomma till.

DDB Stockholms vd David Sandström:
– Det känns givetvis tråkigt att en begåvad copywriter lämnar DDB. Samtidigt kan man väl bara konstatera att Magnus nu har varit här i 9 år och av naturliga skäl kan vara peppad på en ny utmaning.

Vad innebär det för byrån?
– Om man bortser ifrån att Manges personlighet kommer att bli saknad så innebär det att andra, yngre talanger får ännu mer utrymme att växa. Vi är ju ändå 170 intressanta personer med skyhöga ambitioner, så det saknas ju inte tillväxt precis.

I samband med sortin säljer Magnus Jakobsson tillbaka sina aktier i DDB Stockholm. Hur byrån gör med dessa vill de inte kommentera i dagsläget.

LÄS MER: Stor intervju med Magnus Jakobsson från tidigare i år: "Det gick inte att bli mer vardagscynisk"

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.