Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Malin Cumzelius till Newsvoice

Publicerad: 17 Februari 2020, 09:20

Spotifys tidigare kommunikationsansvarige Malin Cumzelius, som varit digitalt marknadsansvarig för H&M:s lansering av Arket, blir CMO för nyhetstjänsten Newsvoice.


Ämnen i artikeln:

Media

Malin Cumzelius har en bakgrund på Spotify där främst arbetade med konsumenterbjudandet för norra Europa. För cirka tre år sedan lämnade hon för H&M-gruppen där hon jobbade med lanseringen av Arket.

Nu går hon till Newsvoice.com, en app som genom automatisering samlar och kurerar nyheter. Nyhetsvärderingen avgörs av läsarna, artiklarna som får flest röster hamnar högre upp i nyhetsflödet. Tjänsten grundades av Viktor Lidholt, som har en bakgrund på Google, för tre år sedan.

Ända sedan jag var liten har jag varit besatt av nyheter. Att kunna lita på information som förmedlas av media i ett samhälle, är en grundsten för en fungerande demokrati. Newsvoice.com teamet vill lösa ett samhällsproblem som jag brinner för, så helt enkelt ett drömjobb för mig. 

Vad är målet inför 2020?
– Idag har Newsvoice.com över 35,000 läsare och bara den senaste månaden har 150 av dem bidragit med att skriva nyheter, så viljan att tillsammans skapa nya förutsättningar för journalistik finns, vilket känns lovande. Så fokus ligger nu på att växla upp ytterligare och fortsätta växa vår läsarskara.

Vad gör ni i samband med valet, berätta?
– I tisdags lanserade vi vår första Kickstarter-kampanj, där reser vi pengar för att bygga klart vår valplattform. Läsarna kommer kunna ta del av de senaste valnyheterna, allt om kandidaterna, omröstningsdata och resultat. På mindre än 24 timmar nådde vi vårt uppsatta mål för kampanjen och trendar nu på Kickstarter globalt, så i vår lanserar vi verktyget på Newsvoice.com, superkul.

Hur kan ni garantera att tjänsten blir ett forum för oberoende journalistik?
Newsvoice.com plattformen scannar av andra nyhetssajter och presenterar sedan olika nyhetsperspektiv. En sammanfattning måste ha minst två oberoende källor för att den ska kunna publiceras. Läsarna kan sedan rösta upp vilka nyheter som presenteras först och även själva bidra med innehåll. På så sätt vill vi återuppbygga förtroendet, demokratisera processen, fokusera på fakta och arbeta mot filterbubblor.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Media

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.