Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Maria Ziv lämnar If – blir marknadsdirektör på Max

Publicerad: 11 Februari 2020, 08:09

Maria Ziv.

Foto: Pressbild

Maria Ziv, CMO på If, har rekryterats till den nyinrättade rollen som Group CMO på Max Burgare och tar plats i koncernledningen. Hennes fokus kommer ligga på att positionera Max på nya marknader.


Ämnen i artikeln:

If SkadeförsäkringMaria ZivMax Hamburgare

Max Burgare planerar en stark tillväxt på internationella marknader framöver, och därför har en ny tjänst som marknadsdirektör, Group CMO, inrättats till koncernledningen. Maria Ziv, just nu i rollen som CMO för de nordiska länderna och Baltikum på If Skadeförsäkringar, har rekryterats till tjänsten och börjar den 1 maj 2020. 

Maria Ziv har lång erfarenhet från ledande befattningar inom marknadsföring och kommunikation från bland annat Apple, Visit Sweden och Oriflame, förutom hennes nuvarande roll på If. 

– Jag är otroligt taggad på det här. Max är ett fantastiskt varumärke och den passion som finns inom företaget attraherar mig. Max är ägardrivet, entreprenöriellt och genuint svensk vilket känns väldigt intressant. Jag har jobbat en hel del med att få ut svenska varumärken internationellt, och när Max berättade om sina internationella expansionsplaner kändes uppdraget ännu mer spännande, säger Maria Ziv till Resumé. 

För att stödja Max långsiktiga utveckling och högt uppsatta tillväxtmål har Max sedan ett år tillbaka en organisation med en koncernledning och två affärsområden: Sverige och Norge samt ”international” och ”franchise”. I koncernledningen ingår Richard Bergfors, koncernchef/CEO, Christoffer Bergfors vice koncernchef, Claes Petersson, vice VD och Innovations- och utvecklingschef samt Olof Andersson, koncernfinanschef/Group CFO. Tillsättandet av Maria Ziv i rollen som Group CMO blir den sista pusselbiten på koncernnivå. 

LÄS MER: Max är bäst i snabbmatsklassen – för tredje året i rad

Max planerar att växa i Polen där bolaget i år öppnar cirka tio restauranger, och fortsätter samtidigt expandera i Sverige, Norge och även Danmark. I Sverige har Max ett välkänt varumärke, nu är planen att stärka positionen på andra marknader. 

Max har under de senaste åren fått stor uppmärksamhet för sin kommunikation med fokus på hållbarhet och klimat. Maria Ziv säger att det ännu är för tidigt att säga vilken position Max kommer sikta på att ta internationellt. 

– Max långvariga och trovärdiga hållbarhetsarbete är en viktig USP, men framför allt handlar det om att göra skillnad på riktigt och inspirera andra företag att göra mer. Det är ingen marknadsföringsgrej. Max arbetar redan med hållbarhet internationellt vi ska titta på hur vi ska positionera oss på nya marknader och lyfta fram det som ligger i hjärtat av Max och produkterna. Det är där jag ser att mitt bidrag framför allt kommer att ligga, säger hon. 

När Maria Ziv lämnar If för Max i början av maj kommer hon ha varit på försäkringsbolaget i tre år. Där har hon lett If:s ompositionering till det ”oknepiga” försäkringsbolaget. Allt baserat på insikten att folk egentligen inte vill spendera mer tid än nödvändigt med sitt försäkringsbolag, men att enkelhet är en av de nyckelfaktorer bakom varför folk väljer ett visst försäkringsbolag.

– Jag är jättestolt över arbetet tillsammans med mitt team, det känns som att vi har åstadkommit väldigt mycket på kort tid. Vi har ompositionerat bolaget med fokus på enkelheten, med fina resultat. Sedan har vi fått ut en ny visuell identitet som speglar enkelhet och värme på samma gång, vilket är en svår kombination att få ihop. Dessutom har vi byggt upp en nordisk inhousebyrå som håller en hög klass.

LÄS MER: If lägger om sin byråstrategi som del av stora inhousesatsning 

Resumé rapporterade i höstas om hur If valt att plocka hem en stor andel av marknadsföringen och byggt den nordiska inhousebyrån If Creative Agency och uppdaterat sin byråstrategi med Åkestam Holst som ny reklambyråpartner. Syftet med inhousebygget är att lägga mer av den kreativa processen och produktionen inom företagets väggar. 

– Nu har jag varit med och byggt upp tre inhousebyråer, på If och Oriflame men även på Visit Sweden, som var en myndighet som vi positionerade om till en kommunikationsbyrå för Sverige. Det finns otroligt många fördelar med att ha en inhousefunktion. Man får högre hastighet i arbetet när man själv jobbar med det kreativa och framför allt med det digitala, och slipper gå omvägen via en byrå, säger Maria Ziv. 

Är det någonting du vill göra även hos Max?
– Det är för tidigt att säga i dagsläget. Som princip tycker jag att inhousestrukturer är jätteintressanta att jobba med, men jag kommer lägga mitt fokus på att stötta Max internationella expansion.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.