Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Marknadschefen Johan Järnliden lämnar Sportamore – här är hans nya jobb

Publicerad: 22 december 2020, 08:44

Johan Järnliden har nytt jobb

Foto: Janne Naess

Efter två år på Sportamore lämnar nu Johan Järnliden jobbet som CMO. I februari får han i stället motsvarande tjänst hos en annan spelare inom e-handeln, Proffsmagasinet.


Ämnen i artikeln:

Johan Järnliden

Johan Järnliden var marknadschefen som under tre år gjorde att Elgiganten bibehöll farten i hemelektronikbranschens konkurrenskrig. I oktober 2018 värvades han över till Sportamore för att driva tillväxt och bygga varumärke.

2019 präglades av vikande lönsamhet. Samtidigt som omsättningen för första gången gick över miljardgränsen minskade resultatet till 1,67 miljoner kronor (8,83 mkr). Under året fullföljde expansiva Footway ett förvärv av Sportamore för 439 miljoner kronor där bolaget också avyttrades från Nasdaq. Efter sommaren tog Henrik Martin över som ny vd efter Johan Ryding. Nyligen lanserades en ny e-handelsplattform för 19 marknader.

Efter ägarbytet står det alltså klart att Sportamores CMO väljer att gå vidare. I februari börjar Johan Järnliden som marknadschef på Proffsmagasinet,en e-handlare inriktad på verkyg, mät- och laserinstrument och andra produkter för byggsektorn som omsätter i dagsläget cirka 500 miljoner kronor.

Under året har bolaget lanserat nya sajter gör de det med en ny visuell identitet och varumärkesstrategi. Bakom strategin, identiteten och den nya digitala kundupplevelsen stod Identity Works.

Innan tiden på Elgiganten arbetade Johan Järnliden som marknadschef på Phone House och Forex.

Resumé har sökt Johan Järnliden för ytterligare kommentarer, han har inte återkommit. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Johan Järnliden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.