Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Marknadschefen Linda Wetterborg lämnar Telenor – går till köksjätten

Publicerad: 23 december 2020, 07:11

Telenors Linda Wetterborg blir kommersiell chef för local jewel brands på Nobia: ”Nu får jag ett bredare ansvar vilket jag har saknat”


Ämnen i artikeln:

Telenor

Efter 19 år inom telekom och nu senast drygt 3 år som marknadschef på Telenor väljer Linda Wetterborg att gå vidare. Efter årsskiftet blir hon kommersiell chef för affärsområdet local jewel brands på Nobia (Marbodal med flera). Hon får därmed ansvar för både marknadsföring och försäljning för flera strategiska varumärken på den börsnoterade köksjätten.

– Jag har haft världens roligaste jobb och kommer från väldigt händelserika 3 år där vi ställt om organisationen för att svara mot den snabba digitaliseringen och därefter bytt reklam- och mediebyrå samt lanserat en ny varumärkesplattform och kommuniukationskoncept inom loppet av ett drygt år. Nu får jag ett bredare ansvar vilket jag har saknat, säger Linda Wetterborg som under en period hade digitalt försäljningsansvar på Telenor och även har en bakgrund som key account manager tidigare under karriären.  

Linda Wetterborg säger att hon privat har ett stort renoverings- och köksintresse som hon nu alltså får utlopp för även i yrkeslivet. Under pandemins 2020 har flera aktörer inom bygg-, hemmafix- och inredningssektorn haft starka försäljningssiffror i en tid där hemmet har fått en än mer central plats i konsumenternas liv. 

Kommer ditt område bli mer synliga med dig som marknadschef?
–Det är för tidigt att säga men exempelvis Marbodal har gjort en varumärkesresa sista åren som resulterat i en allt starkare position inom design och hållbarhet så det finns bra lärdomar och framgångar att bygga vidare på. Köksbranschen liksom alla andra branscher påverkas så klart av de stora makrotrenderna som digitalisering och hållbarhet. Så vi behöver anpassa oss till det ”nya normala” och där är jag övertygad om att starka varumärken aldrig har varit viktigare.

Nu pågår sökandet efter Linda Wetterborgs efterträdare. Annika Kreipke har tagit platsen som interim-marknadschef. 

Som höjdpunkter från åren på Telenor nämner marknadschefen omställningen till en agil organisation där större kompetens inhouse inom media och produktion har gjort att bolaget kan arbeta mera effektivt och snabbrörligt mot marknaden med stöd av sina externa byråpartners (Nord DDB och PHD). I andra hand lyfter Linda Wetterborg fram det nya konceptet  ”Det bästa har inte hänt än” som lanserades under sommaren efter nästan tio år med Telenorfamiljen.

– Det tidigare konceptet var framtaget primärt för tv, innan den stora digitaliseringen och exempelvis smartphones genombrott. Med det nya konceptet har vi bra förutsättningar att differentiera oss och hålla ihop uttrycket i alla kanaler.  

Vilka trender står för dörren inom telekombranschen 2021?
– Mina personliga reflektioner är att branschen är mättad och det är svårt för kunderna att förstå skillnaden mellan olika varumärken. Digitaliseringen gynnar de som lyckas förenkla och samtidigt skapa smidiga, prisvärda lösningar för kunden. Samtidigt sker det största teknikskiftet på 10 år när 5G når hushåll och företag vilket öppnar nya intäktsströmmar. Det blir spännande att se hur allt detta tar sig uttryck i marknadsföringen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Telenor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.