Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Martin Jönsson går till DN

Publicerad: 20 januari 2016, 08:06

Martin Jönsson lämnar Sveriges Radio.

Foto: Micke Grönberg/Sveriges Radio.

Martin Jönsson lämnar Sveriges Radio för Dagens Nyheter där han blir redaktionell utvecklingschef. Han tillträder den 1 mars.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterSvenska DagbladetMartin Jönsson

Våren 2013 lämnade Martin Jönsson jobbet som redaktionschef på Svenska Dagbladet för att bli digital direktör på Sveriges Radio. Nu går han till sin forna arbetsplats ärkerival: Dagens Nyheter. Där blir han redaktionell utvecklingschef med fokus på den digitala transformationen.

– DN har kommit långt på många områden när det gäller hur läsarna kan ta del av innehållet. Jag hoppas att jag kan bidra till att vässa redaktionen ytterligare och skapa bättre förutsättningar för en innovativ digital journalistik som på bästa sätt möter läsarnas behov, säger Martin Jönsson till DN.

Chefredaktören Peter Wolodarski är nöjd med sin värvning:
– Martin Jönsson har gedigen kunskap om såväl publicistik som digitalisering. Jag är väldigt glad att han börjar arbeta hos oss.

Redaktionell utvecklingschef är en nyinrättad tjänst. Martin Jönsson kommer att tillträda den 1 mars.

Hur lång har DN kommit i den digitala transformationen?
– De har kommit långt när det gäller det digitala läsandet och konverteringen av prenumeranter till det digitala. DN har också gjort flera bra long-reads, som intervjun med Edward Snowden från i höstas.

– Men det finns också mycket att göra när det kommer till att utveckla digitala format. I fortsättningen tror jag att man mer måste utgå från det digitala när man publicerar. Det gäller både det visuella och hur man presenterar texten.

Vad är det som lockar dig tillbaka till tidningsvärlden?
– Dels var uppdraget roligt formulerat. I andra hand vill jag jobba närmare journalistiken operativt. I den här tjänsten kommer jag att finnas på redaktionen på ett annat sätt än på Sveriges Radio.

Hur långt har Sveriges Radio kommit i den digitala transformationen?
– Vi har kommit väldigt långt skulle jag säga med ett fördubblat digitalt lyssnande på tre år. Sveriges Radio har en stabilare digital organisation i dag och jobbar efter tre ben; massradiolyssning, digital produktion och sociala medier. Samtidigt har satsningarna på podcasts varit lyckade.

Vad har du fått för reaktioner från gamla kollegor på Svenska Dagbladet?
– Bara snälla gratulationer på sociala medier.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.