Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Martin Ringqvist tillbaka på F&B

Publicerad: 17 November 2015, 10:27

Efter åtta månader lämnade Martin Ringqvist rollen som creative director på 72andSunny i LA. Nu gör stjärnkreatören comeback på Forsman & Bodenfors. För Resumé berättar han varför USA-jobbet inte blev som han hade tänkt.


Ämnen i artikeln:

CopywriterReklambranschenMartin Ringqvist72andSunnyForsman & Bodenfors

Martin Ringqvist lämnade Forsman & Bodenfors efter 16 guldkantade år på byrån för att i januari bli creative director på 72andSunny i Los Angeles. Men det blev en kort sejour. I augusti stod det klart att han lämnade byrån. Sedan en månad är han tillbaka på Forsman & Bodenfors.

Byrån där han vunnit 14 Guldägg, 25 Silverägg och 52 diplom. Tre av guldäggen kom förra 2014 med "Live Test Series" och "Epic Split" för Volvo Trucks den sistnämnda kampanjen belönades också med två Grand Prix i Cannes.

På 72andSunny kom han till en organisation med 500 anställda. Martin Ringqvist blev för mycket chef och för lite kreatör, enligt honom själv.

– När jag lämnade Forsman & Bodenfors var vi överens om att jag skulle ge det här äventyret en chans och ta tjänstledigt. Vi hade en deal om att jag skulle ha möjlighet att komma tillbaka efter att jag hade utvärderat jobbet. Nu blev det såhär och det känns naturligt att komma tillbaka till F&B.

Hur kommer det sig att du landade i beslutet att flytta hem till Sverige?
– Det har varit ett fantastiskt äventyr och på det personliga planet har jag skaffat många vänner för livet. Men jag känner att jag kom för lång bort från det kreativa arbetet och i slutändan också kunderna. Jag blev för mycket chef och för lite kreatör.

CD-rollen blev inte som du hade tänkt?
– Det ser annorlunda ut i USA framför allt på stora byråer med tungrodda organisationer.

Vad är din viktigaste lärdom?
– Jag har lärt mig extremt mycket. Både i jobbet och i vardagen. Framförallt vet jag nu hur jag måste vara i jobbet för att trivas som människa. Det kommer jag att tänka på om det blir något nytt äventyr.

Är det något jobb du är extra stolt över?
– Nej och just det är lite symtomatiskt för mina månader där. Det finns inga jobb jag i efterhand kan lyfta upp. Och redan efter en månad här gör vi annonsen "Mjölklobbyn vs Oatly" som jag är jättestolt över.

På Forsman & Bodenfors kommer Martin Ringqvist att återgå till sin tidigare roll som copywriter och delägare. I våras gjorde Resumé en helgintervju med Martin Ringqvist. Den går att läsa här.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.