Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Mattias Hansson lämnar Epicenter – skriver bok om redaktörsrollen

Publicerad: 15 November 2017, 08:45

Mattias Hansson.

Foto: Andreas Elgstrand

En av Sveriges mest meriterade medieentreprenörer lämnar rollen som Sverigechef för innovationshuset Epicenter vid årsskiftet. Nu ska han skriva en bok om varför redaktörernas egenskaper kommer att bli allt viktigare i framtiden.


Ämnen i artikeln:

Mattias Hansson

I början av året tillträdde Mattias Hansson som Sverigechef för Epicenter – ett digitalt innovationshus för etablerade företag. Bland hyresgästerna finns byrån Honesty samt representanter från allehanda storbolag som Spotify, Volvo och Samsung.

Han tillsattes för att sköta verksamheten i Sverige medan grundarna arbetade med att etablera nya kontor i andra delar av världen. Kontraktet löper året ut, men redan nu står det klart att han inte kommer att förlänga det.
– Jag tycker mycket om Epicenter och den ständiga pulsen som präglar huset. Här händer nya grejer konstant och man känner att man är 'där det händer'. Tanken var att min tjänst här skulle gå att förena med mina andra uppdrag, men det har visat sig vara svårt. Tempot är extremt högt, och en operativ roll gör att du hela tiden sugs in i nya grejer, säger Mattias Hansson till Resumé.

– Jag har bland annat jobbat med föreställningen "Mamma Mia the Party" på Tyrol och utställningen "Abba: Super Troopers" i London under tiden. Lägg därtill alla mina styrelseuppdrag samt andra investeringar och projekt. Så jag har beslutat att inte förlänga kontraktet. Men det är inga hard feelings.

Mattias Hansson började sin resa på Nöjesguiden under 1990-talet, åtföljt av frilansuppdrag på titlar som DN, Aftonbladet och Expressen. Han har sedan dess etablerat sig som en av mediesveriges tyngsta namn. Han står som medgrundare till bland annat produktionsbolaget Jarowskij Media, mötesplatsen Torget.se, Svenska Radiobolaget och Magasinet Skåne.

Utanför mediesfären var han tidigt involverad i handelssajten Zoovillage och har varit vd för såväl utbildningsbolaget Hyper Island som ABBA The Museum. Under åren har han dessutom skrivit flera böcker, bland annat om cybervärlden och media. I skrivande stund jobbar han med en ny titel: "The Rise of the Editing Class".
– Den handlar om att det är redaktörer som kommer att ligga längst fram i livet framledes, eftersom de är duktiga på att filtrera det oändliga informationsflödet. I dag finns så mycket information, men den betyder ingenting om den inte är sållad och redigerad. Som journalist och redaktör har man fått lära sig att plocka ut det viktigaste åt läsaren, och det är en egenskap som i dag är viktigare än någonsin, och kommer att bli än viktigare i framtiden.

Idén kom av att han själv älskar magasin, som Financial Times, The Economist och Vanity Fair.
– Jag törstar efter ny kunskap, och magasin är bästa sättet att hitta balanserad och sammanställd information. Där har den gått genom en lång process innan den nått läsaren: Från internet, till journalisten, via formgivare, redigerare och slutligen redaktören. Till sist får man förhoppningsvis fram det som är mest värt att veta.

Han söker i dagsläget en medförfattare till projektet, företrädesvis just en journalist eller redaktör. Ännu har han inte gjort klart med något förlag, och därmed finns inte heller något utgivningsdatum. Någon nytt längre uppdragsavtal som ersätter Epicenter finns ännu inte att tillkännage. Men flera diskussioner är igång, menar Mattias Hansson. Han kommer att vara medlem på Epicenter även fortsättningsvis.
– Det är ett jäkligt roligt ställe när det gäller att ges möjlighet att se vad framtiden kan erbjuda. Så jag kommer att fortsätta att samarbeta med innovationshuset på olika sätt.

Läs en längre intervju med Mattias Hansson i Resumé Karriärsöndag på webben den 26 november.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Mattias Hansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.