Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

McDonald’s globala CMO lämnar – utser ingen ny

Publicerad: 23 Juli 2019, 06:24

Silvia Lagnado, McDonald’s globala marknadschef, lämnar företaget. Snabbmatsjätten blir samtidigt en i raden att skrota CMO-rollen.


Ämnen i artikeln:

McDonald'sMarknadschef

Silvia Lagnado har varit på företaget sedan 2015 och har också haft titeln som vice vd. Hon kommer att lämna i oktober. Lagnado hade ansvar för en stor del av marknadsinsatserna, som varumärkesutveckling, menystrategier, media och konsument och affärs-insikter. Hon hjälpte bland annat till att ta fram den gemensamma identitet som Resumé skrev om förra veckan.

McDonald’s kommer inte att utse någon ny CMO, men har meddelat att två personer som tidigare rapporterade till Lagnado får nyinrättade positioner. Colin Mitchell blir chef för global marknadsföring, och Bob Rupczynski blir chef för marketing technology.

Att fler varumärken skrotar marknadschefsrollen blir vanligare, åtminstone i USA, enligt AdAge. Johnson & Johnson, Uber, Lyft, Beam Suntory, Taco Bell och Hyatt Hotels är några av de som tagit bort positionen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonald'sMarknadschef

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.