Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Meriterad marknadschef till begravningsuppstickaren Lavendla

Publicerad: 3 December 2019, 14:23

Dennis Rydgren får uppdraget att förändra sättet vi ser på och pratar om döden.


Ämnen i artikeln:

Lavendla

Begravningsentrepenören Lavendla var en av de första aktörerna inom kategorin som blev digitala, en resa som många andra konkurrenter försökt ta efter. Bolaget fick i januari 2018 in 23 miljoner kronor i riskkapital. Nu får man även in en ny marknadschef i Dennis Rydgren. Rydgren kommer närmast från den digitala båtuthyraren Skipperi men har vid sidan av det även agerat sociala medierådgivare åt föreläsaren, professorn och debattören Steven Pinker och hans bokreleaser. Tidigare i karriären har han jobbat på Nord DDB, Interact Media Agency och Blindspot.

– Vi ska alla dö, vi behöver alla begravas och det är dags att vi slutar ignorera detta faktum och faktiskt börjar prata om saken. Måste en begravning vara synonymt med en sorgsen ceremoni där svartklädda människor samlas för att ta farväl, eller skulle det i stället kunna vara en stund där man hyllar livet? Att fundera över hur man vill bli begravd borde vara lika självklart som att fundera över vart man ska placera sin pension, eller vilken skola barnen ska gå på, säger Dennis Rydgren.

I rollen som marknadschef på Lavendla har han i uppdrag att skapa en mer öppen dialog kring hur vi pratar om döden och begravningar.

– Dennis styrka ligger i hans förkärlek till nya kommunikationsformer och teknik samt förmåga att tänka utanför boxen. Han är enormt driven och kan uppvisa enastående resultat från tidigare uppdrag. Erfarenhet från andra branscher som vi vill applicera på begravningsbranschen. Dennis egenskaper kommer att komma väl till hands för de kommunikativa och traditionspräglade utmaningar vi står inför, säger Jakob Nordström, vd på Lavendla.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Lavendla

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.