Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Nina Åkestam lämnar akademin för Google

Publicerad: 28 Augusti 2018, 08:23

Foto: Andreas Elgstrand

Som analytiker på Google Sverige ska branschprofilen hjälpa bolagets kunder med analyser om reklameffektivitet. "Jag tycker branschen varit väl snäv i vad man mäter" säger Nina Åkestam till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamGoogle

För knappt ett år sedan disputerade Nina Åkestam från Handelshögskolan i Stockholm med doktorsavhandlingen "Understanding advertising stereotypes". I avhandlingen tittade hon närmre på hur olika stereotyper återproduceras i reklam och försökte samtidigt titta på vad reklambranschen kunde göra för att få till en förändring.

Sedan dess har hon jobbat med boken Feministfällan, "en praktika för framtidens jämställdhetskamp", som kommer ut senare i början av november. Men nu har hon även gjort klart med en ny tjänst på Google Sverige. Som analytiker kommer hon att hjälpa Googles kunder med analys- och insiktsarbete om reklameffektivitet och vad det är som påverkar den.

– Som forskare har jag försökt förstå vad det är som gör att reklam funkar och på Google får jag chansen att jobba med det i praktiken. Jag tycker att man inom reklambranschen varit väl snäva i vad vi faktiskt mäter. Exempelvis visar min forskning att hur man faktiskt mår och tror att andra mår av reklam har stor påverkan på effektiviteten, säger Nina Åkestam till Resumé.

LÄS MER: Lämnade reklambranschen för att forska - nu gör Nina Åkestam upp med feminismen

Fram till och med årskskiftet kommer hon att dela sin tid mellan Google och lanseringen av Feministfällan.

Nina Åkestam menar att det faktum att hon får chansen att jobba på just Google var avgörande för att hon skulle lämna akademin. Hade samma erbjudande dykt upp från en annan aktör tror hon inte att hon hade tackat ja.

– Google är Google och jag har länge tittat nyfiket på dem men nu får jag chansen att se det från insidan.

På Google hoppas hon kunna vara med i kundernas projekt så tidigt som möjligt för att kunna sätta en strategi med insikter som följer med hela processen. Och för att bidra med guidning genom datadjungeln.

– Under anställningsprocessen sa min blivande chef (Johan Eriksson, head of specialists på Google Sverige reds. Anm) att man förr talade om att "utan data är du bara ännu en person med en åsikt" men att det i dag glidit över i "utan en åsikt är du bara ännu en person med data". Just att jag har en stark idé om vad jag tror att bra kommunikation är tror jag är en fördel när man jobbar med effektivitet.

Tidigare i karriären har Nina Åkestam bland annat jobbat på Garbergs och på Wieden+Kennedy i New York. Under många år har hon varit en tongivande branschdebattör som framför allt fokuserat på effektivitet, mångfald och jämställdhet. Tidigare i år prisades hon av Sveriges mediebyråer som årets branschpersonlighet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nina ÅkestamGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.