Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Nord DDB gör satsning på kulturella insikter och pr

Publicerad: 10 April 2018, 08:34

Susanne Johansson och Johan Rynell

NORD DDB värvar Johan Rynell som head of cultural insights och Susanne Johansson som pr director.


Ämnen i artikeln:

PRNord DDB

Johan Rynell kommer senast från Edelman Deportivo där han lanserade och ansvarade för planning-erbjudandet. Dessförinnan har han varit planner på byråer som TBWA, Storåkers McCann och Edelman Stockholm. Susanne Johansson har också en bakgrund på Edelman Deportivo där hon var ansvarig för marknads pr-erbjudandet. Under de senaste två åren har hon arbetat på byråerna Golin och Brindfors som pr-strateg.

–Det är extremt kul att Johan och Susanne börjar hos oss. Johan har en unik strategisk skalle som är otroligt kreativt driven. Jag är övertygad om att vi behöver fler planners som verkligen bottnar i pop-kultur och vad som är viktigt för människor, snarare än att ägna sig åt "varumärkes-arkeologi". Susanne står för en väldigt viktig bit för att få våra idéer att flyga, på samma sätt som att vi traditionellt sätt börjat i en medieplan nu måste ha en pr- och sociala medieplan för hur idéerna ska få fotfäste, säger Andreas Dahlqvist, chief creative officer, Nord DDB i ett pressmeddelande.

Johan Rynell går in i den nya rollen head of culture insights med delat ledarskap för avdelningen cultural insights tillsammans med Elias Betinakis och Anna Olivemark. Cultural insights består i dagsläger av ett team på 13 personer, med en mix av kompentenser från planning, sociala medier och pr. Här kommer Johan Rynell ha ansvaret för hur Nord DDB arbetar med kulturella insikter och även arbeta direkt i kunduppdrag som Planning Director.

– Idag måste all kommunikation förtjäna människors tid och uppmärksamhet genom att vara en del av den popkultur målgruppen intresserar sig för. Tyvärr landar det dock oftast i små tomtebloss vid sidan av den dagliga kommunikationen. Jag blev lockad av Nord DDB:s kombination av förmågan att ta helhetsgrepp kring allt från design, digitala tjänster och traditionella reklamytor samtidigt som man "break brands into pop culture". Det ger en unik möjlighet att bygga framtidens varumärken som måsteförtjäna människors uppmärksamhet och intresse, genom hela kundresan och i alla kontaktytor, säger Johan Rynell i en kommentar.

Nord DDB satsar även på att bygga ut sitt pr-erbjudande där Susanne Johansson kommer in rollen som pr director. Ett stort fokus kommer vara hur man kan göra kampanjer ännu mer relevanta. Även Susanne kommer vara en del av cultural insights-teamet.

––Nord DDB har en väldigt modern syn på kommunikation där förtjänat måste vara en naturlig integrerad del från start. Jag kommer fokusera på hur vi kan maxa pr ännu mer i fler projekt. Utöver det kommer jag i vårt cultural insights team bidra med andra perspektiv som den småstadstjej jag grunden är. Det är känns också otroligt kul att få återförenas med min gamla kollega Johan, säger Susanne Johansson i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PRNord DDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.