Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag24.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Ny onlinechef på Göteborgs-Posten

Publicerad: 29 Augusti 2017, 10:25

Maya Dahlén Persson blir Göteborgs-Postens nya onlinechef. Hon kommer närmast från rollen som nyhetschef på GT och kommer att ansvara för GP:s digitala etta och breaking news-rapportering.


Ämnen i artikeln:

GPGöteborgs-PostenGöteborgJournalistikGT

Maya Dahlén Persson har sedan sommaren 2015 varit nyhetschef på tidningen GT där hon bland annat lett tidningens digitala nyhetsarbete. På GP kommer hon huvudsakligen att ansvara för breaking news-rapporteringen och den digitala ettan.

– Det känns väldigt kul att ta sig an det här uppdraget. Det är mycket som händer och kommer att hända på GP och jag ser fram emot att, tillsammans med mina nya kollegor, leverera relevant journalistik till våra läsare. Och givetvis ha roligt på vägen, säger Maya Dahlén Persson, tillträdande onlinechef på Göteborgs-Posten i ett pressmeddelande.

Hon tar över efter den skandalomsusade onlinechefen Markus Hankins som fick gå i samband med att den nya ledningen för Göteborgs-Posten tillträdde i våras. GP är mitt uppe i en redaktionell omorganisation och står bland annat inför en rekryteringsoffensiv där chefredaktör Christofer Ahlqvist gör en storsatsning på innehållet. Tidigare i år kommunicerade Göteborgs-Posten bland annat har tidningen valt att slå ihop print- och onlineredaktionen till en gemensam redaktion med fokus på kanaloberoende innehåll.

– Med Maya stärker vi vår digitala kompetens. Jag är övertygad om att hon med sina erfarenheter och egenskaper kommer att vara en mycket viktig pusselbit för att vi på GP ska kunna presentera en ännu vassare och mer intressant digital rapportering framöver, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten i en kommentar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.