Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Olle Lidbom ger sig in i bokbranschen

Publicerad: 22 Maj 2015, 10:32

Olle Lidbom.

Medieanalytikern och mannen bakom Vassa Eggen-bloggen Olle Lidbom blir kommunikationsstrateg och tidigare UR-chefen Rickard Henley blir ny digitalchef på bokförlaget Norstedts.


Ämnen i artikeln:

Olle Lidbom

Inga av de två nyrekryterade har jobbat inom bokbranschen tidigare.

– Bokbranschen är väldigt homogen på flera plan. Därför är det viktigt att få in nya kompetenser, perspektiv och kunskaper i förlagsgruppen. Vi har haft folk från bokbranschen som sökt, men det är inte dem vi fastnat för, säger Otto Sjöberg, vd på Norstedts, till Svensk Bokhandel.

Målet är att öka de digitala intäkterna – något som också lockat både Rickard Henley och Olle Lidbom till tjänsterna.

– Bokbranschen står inför en otroligt spännande omvälvning på ett område där andra branscher har kommit lite längre. Det finns väldigt mycket att göra. Dels på distributions- och försäljningssidan, men också med formatutveckling, säger Rickard Henley till Svensk Bokhandel.

Enligt Olle Lidbom befinner sig bokbranschen i en liknande situation som dagstidningsbranschen gjorde för fem år sedan.

– Jag tror att bokbranschen kommer att se väldigt annorlunda ut om fyra år. Och jag är frestad av att vara med när det sker, säger Olle Lidbom till Svensk bokhandel och fortsätter:

– Grunden är att bokförlagen måste börja kommunicera direkt med sina kunder, alltså läsarna. I dag är det boklådorna som har det ansvaret.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Olle Lidbom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.