Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Operativa chefen lämnar McCann efter 13 år

Publicerad: 14 Januari 2020, 12:23

Elin Hedensjö.

Efter McCann Stockholms stora omorganisation lämnar ännu en chef byrån. Elin Hedensjö, tidigare HR-chef och COO, ska tillbaka till skolbänken och hennes ansvarsområden fördelas över flera medarbetare.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmSubway

I maj 2019 berättade Resumé att McCann tvingats till en större omorganisation efter att två betydande nätverkskunder valt att centralisera stora delar av McCann Stockholm till europeisk central nivå. 

– Fem i tolv 2018 valde Subway att gå från en lokal strategi till en central. Egentligen är det inget dramatiskt i sig, så ser det ut för flera av McCanns kunder. Men jag skulle ljuga om jag hävdade att det inte finns nackdelar i det här för oss, det kom dåligt utifrån det momentum vi hade, sade Johan Östlund, vd på McCann, till Resumé i våras.

I somras stod det klart att nio personer fick lämna i samband med omorganisationen, samtidigt som fyra andra börjat. Johan Östlund ville inte kalla det för en kompetensväxling, även om de som tillkom hade en annan kompetens. I september stod det klart att ytterligare fyra personer lämnat, däribland byråchefterna för McCanns reklamverksamhet och designbyrån SDG Johanna Smeds och Peter Kamstedt. 

Nu lämnar även Elin Hedensjö, HR-chef och COO, byrån.  

– Det stämmer att jag har sagt upp mig sedan en tid tillbaka. Johan och jag har haft en bra dialog som redan påbörjades innan sommaren. Vill betona här att det inte föreligger någon schism mellan oss, utan det kan kanske se så ut på papperet med tanke på att några ur ledningsgruppen har lämnat i relativt jämn takt. Dock är valen om att lämna oberoende av varandra.

Hon fortsätter:

– Som du redan säkert känner till så har McCann Stockholm gjort en kraftig och nödvändig finansiell turnaround det senaste två åren vilket har påverkat det humana kapitalet som jag bland annat har ansvarat för tillsammans med vår CFO Madeleine Daxberg och Johan. Vi har kompletterat varandra bra här men visst har det varit stundtals ”tough love”. Det är ju aldrig en rolig situation när nära kollegor behöver lämna, allra främst för de som behöver lämna och så klart för de kollegor som är kvar. Det finns inga bra sätt här men ambitionen har alltid varit att det ska bli så bra som möjligt. Jag är tacksam för att vi har haft ett fint samarbete med berörda trots omständigheterna, jag har en fin kontakt med de allra flesta i dag fortsätter hon.

LÄS MER: ”Första gången på tio år – McCann visar svarta siffror”

Elin Hedensjö säger att man nu har landat i den organisation som McCann Stockholm och ägarna haft siktet inställt på, där man är betydligt färre medarbetare men mer balanserade mellan seniora och juniora personer. 

– Det är en organisation som jag är stolt över, som har härlig energi och höga ambitioner. Därmed finns det inte så mycket utrymme för min roll som HR-chef och COO, så det är en anledning till varför jag väljer att sluta. Jag anställdes på MRM Stockholm för 13 år sedan, det är dags för nästa steg. 

Hur kommer dina ansvarsområden fördelas?
– Min roll kommer inte finnas kvar, utan fördelas mellan flera kompetenta kollegor. Bland annat kommer vi få in Anna Lans från Prestationsbyrån som kommer hjälpa McCann att bygga organisationen ännu starkare framöver. På gott och ont blir det ett gemensamt ansvar, vilket jag tror är viktigt framåt. Att bygga företagskultur är ett dagligt arbete som alla gemensamt måste jobba aktivt med. Det finns såklart ett arbetsgivaransvar, men sedan finns även ansvaret för den egna hälsan, vilket det nu har börjat pratas om i branschen.

Elin Hedensjö säger att hon har flera intressanta spår på gång framöver, och bland annat fått frågan från McCanns globala HR-chef om att ta ansvar som nordisk hr-chef, som hon dock valt att tacka nej till. 

– Men jag ser det som ett fint kvitto för det ansvar jag har tagit. Det enda jag vet med säkerhet i dag är att jag ska tillbaka till skolbänken för att få lite mer kunskap om hur man bygger hållbara medarbetare och som presterar över tid, vilket jag känner att vår bransch, som är konsulter, är i stort behov av att kunna. Sen ska jag kompensera upp lite förlorad tid med mina barn och familj. 

Om hon vill tillbaka till kommunikationsbranschen efter det är oklart. 

– Jag har varit i den i 26 år så det känns lite läskigt att lämna. Det är en cocktail av blandade känslor. Jag skulle även kunna tänka mig att jobba i en hr-roll på kundsidan, det tror jag vore jättekul. 

Vad tar du med dig från de senaste åren på McCann?
– Den här resan har gjort mig ännu mer ödmjuk. Det är tufft att driva lönsamma byråer i dagsläget, det är tufft att vara konsult. För att lyckas tror jag att det är viktigt att man fortsätta jobba med att bygga starka företagskulturer med en kollektiv intelligens. På McCann har vi blivit betydligt färre och vi kommer inte att bli fler i det korta, så det gäller att bli starkare och bredare i sina roller.  

LÄS MER: ”Ny rapport visar stressen i branschen: 'Den höga servicegraden kan vara ohälsosam'”

Vad tror du behöver förändras på byråerna för att man ska kunna bli bättre på att bygga hållbara medarbetare?
– Det krävs att man har finansiella medel för att kunna jobba aktivt med det. Det finns ett arbetsgivaransvar, ett gemensamt ansvar för sina kollegor men också ett eget ansvar över att hålla koll på sin hälsa. För det finns det olika verktyg, vi jobbar till exempel med Energiindex som mäter om man är nära en utmattning. Vi jobbar alla för mycket, det är lite ett systemfel i branschen. Sen är ju DIK inne på att det finns fördelar med kollektivavtal för branschen, som ju inte är så vanligt i dag. Jag tror att det finns fördelar i det som skulle underlätta, det behöver inte vara så tungrott. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

McCann StockholmSubway

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.