Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Patrik Nygren-Bonnier lämnar IKEA för Åhléns

Publicerad: 21 Februari 2018, 08:54

En av Sveriges ledande marknadschefer, Patrik Nygren-Bonnier, lämnar IKEA för att ta över som marknadschef på Åhléns.


Ämnen i artikeln:

Lina SöderqvistÅhlénsPatrik Nygren-BonnierIKEA

Den 1 september 2013 tillträdde Patrik Nygren-Bonnier tjänsten som marknadschef på ett av Sveriges starkaste varumärken, IKEA. Nygren-Bonnier lämnade då rollen som marknads- och försäljningschef på Swedbank och hade tidigare i karriären jobbat tillbringat 15 år i reklambranschen.

På IKEA har Patrik Nygren-Bonnier varit med och drivit igenom konceptet "Där livet händer" som hyllats världen över. Konceptet har haft målet att få kunderna att älska IKEA:s varumärke, snarare än bara de produkter de säljer.

I inledningen av 2018 tilldelades han priset "Årets marknadschef" av Marknadsföreningen.

– Patrik Nygren Bonnier, med sin erfarenhet från både detaljhandel och att driva framgångsrika varumärken med starka värderingar, kommer att bli en stor tillgång för Åhléns som nu befinner sig i en förändringsresa mot fullskalig omnihandel. Bredden i hans erfarenhet ger extra tyngd - han har arbetat i reklambranschen, med banksektorn och på IKEA som är ett av Sveriges mest välkända varumärken med fantastiska kampanjer, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

Nygren-Bonnier tar över rollen som Åhléns marknadschef efter Lina Söderqvist, som förra året prisades som "Sveriges bästa marknadschef" av Resumé.

– Jag har haft fem fina år på IKEA och är stolt över vad vi åstadkommit för varumärket. Jag ser nu verkligen fram emot att börja jobba på Åhléns, ett företag som har haft en självklar plats i många svenskars liv sedan 1899. Det är ett starkt värderingsdrivet företag med ett brett, attraktivt sortiment och med många intressanta möjligheter, inte minst när det gäller det digitala erbjudandet. Det ska bli spännande att med mina nya kollegor få fortsätta att göra riktigt stark, angelägen och inspirerande kommunikation som ger Åhléns en fortsatt tydlig och självklar plats på marknaden, säger Patrik Nygren Bonnier.

Åhléns har de senaste åren brottats med en omställning till e-handel och har tvingats lägga ned en rad varuhus.

Patrik Nygren-Bonnier tillträder sin nya tjänst den 23:e april och kommer även att ingå i Åhléns ledningsgrupp.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.