Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Folk på väg
Publicerad: 5 Juni 2020, 13:15
Resumé har sedan i höstas löpande fått uppgifter om att Per Carleö skulle vara på väg bort från Volvo Cars och jobbet som marknadsdirektör. Nu går Dagens Industri ut med uppgifter om internt missnöje på biljätten sedan han har petats från ledningsgruppen.
Det var i september som Resumé fick de första uppgifterna om att Per Carleö var på väg bort från Volvo eller att han till och med har slutat. Volvos marknadsdirektör, som har arbetat för biljätten sedan 2005 har förnekat varje gång.
Så sent som i tisdags svarade han så här på Resumés uppgifter om han har slutat eller fått en förändrad roll till följd av den omfattande omorganisation som Volvo Cars har avslutat under våren 2020.
– Förstår att ni bara gör ert jobb, men det var verkligen ett väldigt envist rykte. Jag är kvar i min roll på Volvo, skrev Per Carleö till Resumé i ett mejl.
Enligt Resumés senaste uppgifter ska den globala kommersiella chefen Lex Kessemakers vilja centralisera marknadsföringen och samordna på ett sätt som flera biltillverkare gör och att Per Carleös roll som marknadsdirektör så som den har sett ut sedan sju år tillbaka kommer att plockas bort.
Under torsdagen publicerade Dagens Industro uppgifter på att ett stort internt missnöje har blossat upp på Volvo Cars sedan det blivit känt att Per Carleö petas från ledningsgruppen. Han jobbar kvar, och har kvar rollen som marknadschef. Dock har hans plats i ledningsgruppen tagits över av Katarina Adamsson, i dag pr- och kommunikationschef som den 15 övergår i en roll som chef för kundupplevelser där även marknadsföring kommer att ingå. Per Carleö kommer i fortsättningen att rapportera till henne.
Per Carleö kom till Volvo från Modern Kommunikation Förlag 2005 som utvecklingschef för den globala marknadsavdelningen och har dessförinnan en bakgrund på reklambyrån Hall & Cederquist. 2012 blev han ansvarig för strategisk planering och 2013 utsågs till chef för marknadskommunikation. 2015 tog han steget upp till marknadsdirektör för Volvo Cars Sverige.
Per Carleö har under sina år som marknadschef för Volvo Cars i Sverige varit med och lanserat det varumärkesbyggande konceptet #madebysweden, som ska ge det kinesisktägda bolaget en tydligare emotionell koppling till Sverige. Ett koncept som prisades i kategorin ”Långsiktigt” under 100-wattaren 2018. Resumé utsåg honom till Sveriges Bästa Marknadschef 2015.
Resumé har sökt Per Carleö för en kommentar.