Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Petter Ödeens nya roll efter Garbergs: Creative director på Babyshop

Publicerad: 25 November 2019, 10:06

I våras lämnade Petter Ödeen Garbergs efter närmare 30 år på reklambyrån. Nu har han rekryterats till e-handlaren Babyshop där han som kreativ chef ska förtydliga varumärkena inom koncernen.


Ämnen i artikeln:

KreativitetInhousePetter Ödeen

När Petter Ödeen lämnade cd-rollen på Garbergs i våras hade han ingen tanke på att jobba på en inhouseavdelning. Så när han fick en förfrågan från Babyshop träffade han bolaget mest av artighet. Hans föreställning om inhouse var att det är för trångt att jobba med bara ett varumärke och att det är lätt att förlora utifrånperspektivet. 

– På en byrå jobbar alla tydligt med samma sak, mot samma mål. På ett bolag blir man lätt en silo. Jag gick till intervjun förutsättningslöst men ändå lätt skeptisk till alltihop. Men väl där kändes företagskulturen och möjligheten att få arbeta långsiktigt med att forma något i grunden plötligt spännande. Design och kommunikation finns också redan i Babyshop DNA det känner man med en gång när man kommer in i lokalerna. Jag tror att det beror på att många här tycker att sånt är viktigt, vilket är kul. De är ju också imponerande bra på att handskas med den teknologi och logistik som krävs för att ha kunder över hela världen.

Babyshop är ett e-handelsbolag på en global tillväxtmarknad, koncernen har flera egna varumärken och bara på kontoret i Stockholm finns anställda från mer än 30 länder. Sedan några år har sajterna Lekmer och Alex and Alexa förvärvats och samordnats under Babyhop Group. Ett av Petter Ödeens uppdrag är att förtydliga och särskilja de olika varumärkena inom bolaget. Att få jobba mot hela världen och att vara med och påverka varumärkesarbetet från grunden, bidrog också till att ta jobbet. 

– På en reklambyrå är ju mycket av grundarbetet redan gjort när man får ett uppdrag. Här får jag en möjlighet att påverka allt det som händer innan man sätter igång och gör kampanjer. Men jag har fått skruva om hjärnan en del för att få det att fungera, vilket är kul och uppiggande.

Parallellt med att Petter Ödeen rekryterades för att höja den kreativa nivån har Babyshop också tagit in Johan Loman som marknadschef. I dagsläget görs arbetet över flera enheter som samverkar. Det finns nu avdelningar för design, UX, influencer marketing, social medier och medieanalys och planering. Petter Ödeen tror att bolaget framöver kan ta hjälp av externa byråer för spets och kampanjkommunikation medan de egna kanalerna fortsätter att styras inifrån.

– Övergripande handlar mycket av arbetet om att få alla att jobba i samma riktning. Det är varken sexigt eller roligt att prata om men man behöver tydliga processer för att få det här att fungera. Detsamma gäller att förtydliga arbetsbeskrivningarna på de olika avdelningarna. Johan som marknadschef äger arbetet med att skapa strukturer och implementera dem och mitt ansvar att få det vi gör att hänga ihop och att vara intressant. Att orka hålla i koncepten långsiktigt.

Vad är de viktigaste pusselbitarna för att höja nivån?
– För mig personligen är det nog att behålla en del av utanförskapet. Det är den externa byråns största konkurrensfördel. Att inte behöva ta för mycket hänsyn till det interna utan bara bry sig om hur företaget upplevs utifrån. Jag jobbar också lite med andra betydligt mindre uppdrag som konsult för att försöka ha ögat på annat. Det är kanske mest en symbolfråga för mig och bolaget. Men den är viktig.

– Om man vill höja den kreativa nivån är det viktigt att alla förstår varför man ska spendera tid och pengar på den.

Inom e-handel handlar mycket om försäljning och konvertering här och nu. Det är förstås också viktigt men det gäller att hitta balansen för att bli framgångsrik långsiktigt, menar Petter Ödeen.

– Johan och jag kompletterar varandra bra i det här arbetet. Han är planner i grunden och har ett annat mer strukturerat angreppssätt efter sina år på kundsidan, exempelvis som marknadschef på Stutterheim. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.