Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Petter Rudwall lämnar Wenderfalck – blir cd på Radon Creative

Publicerad: 11 September 2020, 07:42

Petter Rudwall creative director på Radon Creative

Efter nio år på Wenderfalck lämnar byråns creative director bolaget. Han får nu motsvarande roll hos Radon Creative som befinner sig i en tillväxtfas.


Ämnen i artikeln:

House of RadonWenderfalck

Petter Rudwall kom till Wenderfalck som praktikant i början av 2010-talet efter fem års studier på universitet i Berlin och Uppsala. Endast tre år senare blev han creative director på byrån. 

I mitten av oktober kommer han göra sin första dag på Radon of Creative som just nu befinner sig i ett läge där bolaget växt starkt på intäktssidan under coronaperioden. Samtidigt som byrån uppvaktas av flera potentiella köpare, något som Resumé rapporterade i förra veckan.  

– Nio år är en guldklocka i den här branschen. Får man en emoji av sitt ansikte på Slack nu i stället? Men jag har haft väldigt bra förutsättningar att vara med och forma byrån och hela tiden känt förtroende från Fredrik och Daniel. Det har hela tiden funnit bra med utrymme att göra annorlunda grejer och kreativ kommunikation. Det har varit en otrolig tid. Nästan som att bygga en värld av lego, utifrån hur vi skapat kreativ kommunikation. Det blev dags att testa bygga en större värld.

– Under den här tiden har jag hunnit göra det mesta och känner mig klar. Då passade det bra att Radon pingade mig. Jag är imponerad över hur de tar ett helhetsgrepp om från varumärkesarbete till sista klicket. Från innehåll och produktion till distribution och mediestrategi. De har en bra synk mot hur marknadschefen vill ha det. Med tajtare samarbeten för effektivare kreativ kommunikation.

Hur blir man creative director tre år efter att man är praktikant?
– Det borde man inte bli? Jag visste ingenting om vad kommunikation var när jag kom in. Jag pluggade en MBA på universitet och hade växt upp med att filma skateboard och bygga hemsidor till mina Counterstrike-klaner. Helt plötsligt kom jag in till byrån med massa spretiga idéer. Jag hade dålig koll på hur det gick till på en byrå, vilket jag nu i efterhand förstår bara var en fördel. Det fanns en konstruktiv naivism där.

 

Peter Rudwall nämner tre saker han tar med sig från tiden på Wenderfalck: 

• Att byrån blev kreativ byrå för Viacom/MTV. ”There is this small obscure agency in Sweden, throw a brief on them and see what happens”. Nånstans där föddes idén ”Matt Damon Thank You-suit”, när vi skulle få människor att Twittra hem Matt från Mars. Den dog.

• Hur knäppt det är att man kan få betalt för att lär känna massa underbara människor samtidigt som man ”kommer på” saker som ska få andra människor att känna saker. Tack alla fina människor från WF!

• Förtroendet att skapa annorlunda kommunikation för Samsung. Allt från en hypnos för att få människor att glömma sin favoritserie, fejkade gaming-fusk, till den senaste kampanjen som lanseras inom kort. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

House of RadonWenderfalck

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.