Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Polestars globala CMO lämnar - hon tar över

Publicerad: 30 Juni 2020, 12:34

I samband med lanseringen av Polestar 2 lämnar bolagets globala CMO Tim Heldmann. Han ersätts av Åsa Borg med lång erfarenhet från marknadsföring inom Volvokoncernen.


Ämnen i artikeln:

Polestar

Elbilsmarknaden är glödhet och de senaste åren har de stora biltillverkarna tävlat om vem som legat längst fram i utvecklingen. För Volvo och moderbolaget Geely har satsningen stavats Polestar som lanserade sin första bil för snart tre år sedan. Under förra presenterade de Polestar 2 på den årliga Genévesalongen, en bil vars försäljning rullat igång nu under våren.

Nu kan Resumé berätta att Tim Heldmann, Polestars globala CMO, lämnat bolaget och ersatts av Åsa Borg, tidigare head of brand, marketing and retail på bolaget. Åsa Borg har lång erfarenhet från Volvo-koncernen där hon haft flera ledande tjänster inom marknadsföring. Hon tillträdde sin position för några veckor sedan och startar ”på allvar” efter semestern. För tillfället sitter hon med det övriga marknadsföringsteamet och sätter planen för att få fler att provköra och beställa den nya modellen, som är Volvokoncernens första helt eldrivna bil. Tanken är att bilen ska vara en direktkonkurrent till Teslas Model 3.

– Jag fick frågan och kände att det lockade att vara med och leda ett nytt varumärke. Vi befinner oss i en väldigt spännande fas nu när bilarna kan levereras och lanseras i flera nya länder, säger Åsa Borg till Resumé.

Polestar har försökt ta en tydlig premiumposition och har tillsammans med reklambyrån Acne velat kommunicera varumärket som mänskligare än konkurrenterna. Polestar 2 kommer att säljas både online och direkt från Polestar, något som skiljer sig något från hur Volvo traditionellt arbetat med återförsäljare.

– Teamet har gjort ett fantastiskt jobb med att sätta varumärket och framöver kommer mycket att handla om att öka kännedomen, framför allt i Kina och USA. Internt känner vi en stor stolthet över att allt fler sajnar upp för att provköra och att så många redan lagt ordrar. Nu vill vi bara att de får chansen att uppleva bilarna, säger Åsa Borg.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Polestar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.