Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Prisade duon lämnar Åkestam Holst

Publicerad: 9 september 2021, 14:26

Martin Noreby och Simon Lublin värvas till Edelman.

Simon Lublin och Martin Noreby, som tillsammans vunnit både Guldägg och Kycklingstipendiet, lämnar Åkestam Holst och går över till Edelman.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstEdelman

I början av september tillträdde kreatörsduon Simon Lublin och Martin Noreby som associate creative directors på den amerikanska pr-byrån Edelman. De kommer utgå från Stockholm men arbeta med kunder globalt. Tack vare distansarbetets normalisering har det blivit möjligt, enligt pressmeddelandet.

– För två år sedan hade det troligtvis inte varit möjligt att i samma mån få anställning som kreativt team på distans. Men nu vet alla att samtliga personer i en arbetsgrupp inte behöver sitta i samma rum varje sekund. Vi har varit intresserade av Edelman länge och när möjligheten att jobba på stora internationella projekt men samtidigt kunna bo kvar i Sverige dök upp var det inte mycket tvekan, säger Simon Lublin.

LÄS OCKSÅ: Ingen går tillbaka till pre-pandemiska arbetssätt – här är branschchefernas lärdomar av flexibelt kontorsarbete 

Edelman har bland annat varit kreativ byrå för Ikea och Samsung, och fått ett grand prix i Cannes Lions för en kampanj för Asics.

– Vi är så glada att Simon och Martin valt att börja hos oss, säger Mattias Ronge, CCO på Edelman, i pressmeddelandet och fortsätter:

– De har redan en förtjänad och välkommet udda syn på kommunikation – precis vad vi brukar leta efter. De börjar inte sitt tankearbete med någon särskild plattform i fokus, utan skapar ur kultur.

Simon Lublin och Martin Noreby har vunnit priser för bland annat kampanjer som ”A hard pill to swallow”, ”Billboards beyond borders”, och ”Är du säker på ditt lösenord?”. Tillsammans har de fyra Guldägg och hundratals internationella priser.

Edelman har under de senaste åren gjort en satsning och värvat runt 1500 kreatörer, strateger och researchers.

LÄS OCKSÅ: Könsord som lösenord i Åkestam Holsts första kampanj för Stöldskyddsföreningen  

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstEdelman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News