Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Publicis topprekryterar från Husqvarna – bygger ny strategienhet

Publicerad: 29 november 2021, 10:54

Publicis satsar på en central strategienhet och tillsätter Karl Kajbjer som strategichef. Han kommer senast från rollen som varumärkesdirektör på Husqvarna.


Ämnen i artikeln:

Publicis GroupeKommunikationsbranschen

Under parollen ”Power of One” har Publicis Groupe samlat alla byråers kompetenser under ett och samma tak, med gemensam resultaträkning och en vd per marknad. Genom att nu också skapa en central strategienhet hoppas man skapa ett holistiskt angreppssätt.

– Vi ser att dagens marknadsförare i allt större utsträckning efterfrågar tung strategisk kompetens. Vi tar ett större strategiskt grepp och kan på ett mer holistiskt sätt driva kommunikationsarbetet och hjälpa våra kunder att växa snabbt på marknaden, kommenterar Emma Thorp, vd på Publicis Groupe.

Det är Karl Kajbjer som ska leda enheten i den rollen som chief strategy officer, ungefär strategichef. Han har haft samma roll på Dentsu, men kommer närmast från Husqvarna där han varit varumärkesdirektör.

– Jag tror på vikten av att bygga starka varumärken för att driva tillväxt. Jag tilltalades av Publicis modell och setup där man sätter kunden i centrum omgiven av ett heltäckande erbjudande inom digital transformation, kreativitet och media. För mig är ett starkt kreativt erbjudande och förmåga avgörande för framgång och något jag personligen saknat men nu ser fram emot att få tillgång till hos Publicis, säger Karl Kajbjer i pressmeddelandet.

– Vår målbild är att vara den bästa strategiska partnern på marknaden och med Kalle i förarsätet är jag övertygad om att vi når dit, avslutar Emma Thorp pressmeddelandet.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.