Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Rocker hämtar marknadschef från Daniel Wellington

Publicerad: 12 Maj 2020, 09:28

Efter en omtalad och kritiserad reklamoffensiv gjorde Bynk om varumärkesstrukturen och lanserade Rocker med sikte på börsen. Nu tillträder Sabrina Pålsson Leuenberger som CMO. Hon var senast ansvarig för Daniel Wellingtons digitala marknadsavdelning.


Ämnen i artikeln:

BynkVarumärke

Fintech är en medieintensiv bransch där startups återinvesterar en stor del av intäktslödet i marknadsföring, i likhet med spelbolagen är kännedom hög prioritet. Bynk har sedan starten varit det varumärke som tydligast satsat på synlighet med över 300 miljoner kronor i medieinvesteringar under 2019 enligt siffror från Kantar Sifo.

Reklamkampanjen ”Hela Sverige bynkar” som togs fram av Calle Schulmans byrå Good Enough Media gjorde att Konsumentombudsmannen drog företaget till domstol.

I början av året lanserade Bynk företagsvarumärket Rocker och de flesta medier tolkade lanseringen som ett namnbyte. Men enligt kommunikationsdirektören Oscar Hyléen skulle man bara se förändringen som att bolaget var i behov av en ny varumärkesstruktur.

Därför har man valt att behålla Bynk som produktvarumärke medan Rocker är anpassat internationella marknader och bolagets planerade börsintroduktion. 

Kommunikationsdirektören underströk att förändringen inte genomfördes mot bakgrund av kritiken mot Bynks reklamkampanjer. Utan om bolagets nya strategi – att bli en neobank på europeisk nivå med lansering av kort- och spartjänster. 

– Det är en diskussion och ett arbete som har pågått under lång tid. Och kritiken mot marknadsföringen har ingenting med det här att göra. Med det sagt så har vi tagit till oss av synpunkterna. De filmer som det handlar om är borttagna sedan länge och den pågående rättsprocessen berör just dessa filmer.

Nu har Rocker rekryterat en CMO för det nya varumärket i Sabrina Pålsson Leuenberger som kommer närmast från Daniel Wellington där hon ledde företagets digitala utveckling inom marknadsföring och var ansvarig för uppbyggnaden av Daniel Wellingtons digitala marknadsavdelning.

Hon har arbetat med olika discipliner från datadriven marknadsföring, kundvård till varumärkesbyggande kommunikation och onlineförsäljning på bland annat Lufthansagruppen och TUI. Sabrina Pålsson Leuenberger är född och uppvuxen i Schweiz.

– Det är med stor glädje jag välkomnar Sabrina Pålsson Leuenberger till Rocker. Sabrina tillför erfarenhet av digital marknadsföring i absolut framkant vilket gör henne särskilt lämpad att driva marknadsarbetet i Rocker. Hon får en viktig roll i att realisera våra ambitioner att skapa ett tydligt alternativ till den traditionella banken och attrahera kunder till vårt växande erbjudande, säger Emil Hansson, Rockers vd i ett pressmeddelande.  

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BynkVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.