Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Så blir sammanslagningen av Bonniers affärspress

Publicerad: 13 December 2016, 08:37

Mikael Nestius, vd på Bonnier Business Media.

Foto: Andreas Elgstrand

Bonnier Business Media slås ihop med Bonnier News efter årsskiftet. Här är några av de nya rollerna som tillsätts.


Ämnen i artikeln:

Dagens MedicinBonnier Business MediaVeckans AffärerMikael NestiusBonnierResuméBonnier NewsDagens Industri

Nästa år flyttar verksamheterna inom Bonnier Business Media (däribland Dagens Medicin, Veckans Affärer och Resumé) till DN-skrapan i Marieberg. Sammanslagningen med dagstidningarna inom Bonnier News, främst Dagens Industri, innebär en rad organisatoriska förändringar.

BBM:s vd Mikael Nestius föreslås få utökat ansvar. Han kommer utöver sitt nuvarande jobb också att ansvara för DI:s konferensverksamhet (Live) samt tidningens läsarintäkter.
– Det ska bli spännande att samla alla Bonniers B2B-resurser i Sverige på samma ställe. Vi blir vassare tillsammans och slipper konkurrera mot varandra. Det här är något vi velat länge, eftersom att det inte finns någon logik i att ha det utspritt. Nu får vi också större kraft i den digitala utvecklingen, säger han.

Planen är att sammanföra Dagens Industris styrka och genomslag med Bonnier Business Medias mer specialiserade produkter inom olika områden.
– DI har ett jättestarkt varumärke och position på marknaden. Vi vill komplettera deras bredd med våra nischprodukter genom att skapa gemensamma vertikaler baserade på ämnesområden. En annan viktig förändring är att vi samlar all digital utveckling på samma ställe, säger Mikael Nestius.

Exakt hur sammanslagningen kommer att fungera i praktiken, och vilka synergier som finns, är ännu inte helt klarlagt. Ett flertal nischade nyhetsbrev inom BBM (tidigare Svenska Nyhetsbrev) överlappar exempelvis med bevakningsområden som DI har. En annan fråga är samspelet med magasinet Veckans Affärer, som också driver sajterna VA Finans och Business Insider Nordic.
– När det gäller Veckans Affärer består deras betalda målgrupp främst av små- och medelstora företag som vill växa. Den här målgruppen har förstås också ett intresse av DI. Där blir frågan vilket varumärke som ska göra vilka produkter mot vilken målgrupp. Det är något vi ska titta på i början av nästa år.

I samband med sammanslagningen får ett antal personer, enligt ledningens förslag, nya ansvarsområden. Maja Florin, konceptchef på BBM, blir även chef för DI:s eventverksamhet. Dessutom blir hon ansvarig för businessvertikalen som innefattar VA och de betalda nyhetsbreven.

Marknadschefen Martin Mellgren blir ansvarig för marknad och 1:1-sälj för både BBM och DI. Linda Fors blir chef för storkund/avtalskunder för DI och BBM och för digital försäljning på Di.se.

Förslaget ska nu förhandlas med de berörda fackklubbarna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.