Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Saatchi & Saatchis vd slutar när Publicis samlar sina byråer under ett tak

Publicerad: 12 Mars 2020, 13:24

Ebba Jander har arbetat på Saatchi & Saatchi sedan 2016.

Ebba Jander lämnar Saatchi & Saatchi ett år efter att hon utsågs till vd. Hon lämnade byrån i slutet av februari och kommer inte att ersättas när Publicis implementerar sin nya organisation enligt byråmodellen ”Power of One”.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiPublicis

Den 1 april kommer nätverket att samla alla sina byråer i Sverige i de nya lokalerna vid Lumakvarteret i Hammarby Sjöstad. Övergripande ansvarig för kundteamet Creative i Publicis Groupe Sverige blir Pelle Josefsson som började sin tjänst för en vecka sedan.

Ebba Jander har arbetat på Saatchi & Saatchi sedan 2016 då hon anslöt från den dåvarande kunden Toyota. I mars 2019 blev hon vd för reklambyrån.

Slutar hon till följd av den nya organisationen?
– Det är en indirekt följd av den nya organisationen eftersom hon valde att sluta i samband med att den nya organisationen blev klar. Det var ett gemensamt beslut, säger Göran af Klercker koncernchef för Publicis Groupe i Sverige till Resumé.

Framöver kommer Publicis inte att operera som separerade byråer. I stället är verksamheten uppdelad i åtta olika ”capabilities” där bland annat media, kreativitet, teknologi, data, service design och content ingår samt fyra kundteam. Sedan ett halvår tillbaka ansvarar Jerker Fagerström för nätverkets kreativa erbjudande i Norden. Kundteamen mot befintliga kunder, separata projekt eller i pitcher kommer att sättas ihop av relevanta specialister från de olika capabilities utefter den affärsutmaning eller uppgift som uppdragsgivaren står inför.

Hur har marknaden reagerat på det nya upplägget?
– Det är för tidigt att säga, men internationellt har det varit en framgångssaga och kommer väl till pass när den traditionella byråmodellen utmanas. Det här är absolut inte en 360-byrå utan handlar om att utifrån de olika specialist-områdena sätta ihop den samling kompetenser som är bäst lämpad för uppdraget.

I en kommentar till Resumé säger Ebba jander:

– Min roll har från början varit tidsbestämd. När vd-rollen nu försvann i och med omorganisationen blev det naturligt för mig att gå vidare. Detta är helt odramatiskt. Jag och Göran - och Publicis - skiljs som bästa vänner och jag ser med spänning fram emot att följa arbetet med Power of One på avstånd.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiPublicis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.