Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Folk på väg
Publicerad: 3 april 2019, 11:17
Foto: John Einar Sandvand
Rebecka Wulfing ansluter som kommunikationsspecialist till Schibsteds public policy-avdelning. Närmast kommer hon från miljöbyrån 2050.
Ämnen i artikeln:
SchibstedUtöver 2050 har Rebecka Wulfing tidigare i karriären jobbat på bland annat Hagainitiativet, Gullers Grupp och Folksam.
Nu ansluter hon till Schibsteds public policy-team, ett team som leds av den tidigare politiska chefredaktören Karin Pettersson.
– Den rekordsnabba digitala utvecklingen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar. Det är viktigt att Schibsted tar en tydlig roll och vågar utmana teknikjättar som Google och Facebook. Vår röst och kunskap behövs för att visa riktningen för de politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.
I Rebecka Wulfings uppdrag ingår att belysa och påverka gällande vad Schibsted anser är en ohållbar konkurrenssituation mellan dem och plattformsbolag som Google och Facebook. Förra året gjorde Schibsted och Google olika tolkningar av GDPR-lagstiftningen, varpå Schibsted framtill nyligen avstod från att använda sig av några av Googles produkter gällande digital annonsering. Ställningstagandet beräknades av experter kosta Schibsted miljontals kronor i veckan.
– Schibsted kommer att ha en avgörande roll i utvecklingen av det publicistiska ansvaret och hur gemene man kan tillgodose sig nyheter utan att fastna i en filterbubbla eller begravas av "fake news". Frågorna som ligger framför oss nu berör inte bara enskilda bolag men samhället i stort, säger Rebecka Wulfing.
Ämnen i artikeln:
Schibsted