Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Splays contentbyrå rekryterar från P&G och Ingager

Publicerad: 4 December 2017, 09:51

John Hermansson och Lovisa Wachtmeister.

Foto: Pressbild

YouTube- och influencer-nätverket Splay rekryterar Lovisa Wachtmeister från Ingager och John Hermansson från Procter & Gamble till sin digitala contentbyrå.


Ämnen i artikeln:

IngagerProcter & Gamble

För en dryg månad sedan gick Splay ut och berättade att man i hemlighet byggt upp en contentbyrå de senaste tio månaderna. Byrån, som än så länge inte har något namn, skapar så kallade branded channels och bygger varumärkens kanaler på YouTube, Facebook och Instagram. Man har redan jobbat med kunder som Ica, Intersport och Comviq.

Målet med rekryteringarna av Lovisa Wachtmeister från sociala medier-byrån Ingager och John Hermansson från Procter & Gamble är att ytterligare stärka sitt digitala transformations-team.

– Vi behöver bygga upp vår affärskompetens med kunskap från den traditionella marknadsföringsvärlden som finns hos stora bolag så som Procter & Gamble, tillika bli bättre på att tänka bortom Youtube och applicera vår know-how inom online video för Facebook, en kunskap vi hittar hos nytänkande bolag som Ingager, säger Victor Ljungberg managing director för Splays contentbyrå.

På Ingager har Wachtmeister, som även tar plats i Splays ledningsgrupp, haft rollen som COO och arbetat med kunder som Bonnier Tidskrifter och Canal Digital.

– För varumärken som på riktigt vill nå ut med sina budskap är det idag avgörande att gå från ”push” till ”pull” och skapa innehåll som målgruppen vill titta på. Traditionellt sett så har Facebook bestått av push-annonsering men nu när plattformen satsar stort på online video känns det som ett naturligt steg att gå över till Splay, säger Lovisa Wachtmeister.

John Hermansson har i sin tur varit KAM på Procter & Gamble där han arbetat med affärsutveckling för varumärkena Gillette, Oral-B och Braun.

– En utmaning för storbolagen har varit att hitta en aktör som kan hjälpa dem att lägga om sin strategi för hur man ska kommunicera mot en digital och modern målgrupp. Hos Splay finns det expertis inom alltifrån strategi och koncept, till produktion, distribution och analys. En allt för spännande kombination att inte vilja vara en del av, säger John Hermansson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

IngagerProcter & Gamble

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.