Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Svea Solar värvar Jesper Åström – ska driva solcellsbolagets globala tillväxt

Publicerad: 1 december 2021, 12:09

Jesper Åström

Foto: Fond & Fond

Solcellsbolaget gör en tung rekrytering i Jesper Åström.


Ämnen i artikeln:

Jesper Åström

I januari tillträder Jesper Åström i rollen som global growth marketing lead på Svea Solar.

Han är för Resumés läsare känd som en av branschens främste digitala taktiker, som jobbat för bland annat Coca-Cola, Visa och Google. Han kommer senast från The Domain Was Taken. Jesper Åström var själv med och grundade den data- och insiktsdrivna byrån våren 2018, som nu ingår i byrågruppen People People People där han också har fungerat som rådgivare.

LÄS MER:
Så skapar du taktisk kommunikation med magisk kreativitet

Bolaget knöt under förra året till sig Anna Laestadius som global CMO och Johan Ydring i rollen som global head of digital sales & marketing , som båda jobbade med ledande befattningar inom Tui:s marknadsorganisation.

Bolaget har höga tillväxtmål, men exakt vad Jesper Åströms första projekt kommer att bli är inte riktigt spikat än, skriver Johan Ydring i ett mejl till Resumé.

”Det kommer ju vara kring hans expertis, det vill säga att hitta nya och utveckla befintliga kanaler för att dels öka kännedom och öka försäljning. Då det är en global roll så handlar även mycket av jobbet om att göra det skalbart.”

Svea Solar

Svea Solar grundades 2013 av Linköpingsstudenterna Erik Martinson och Björn Lind. Solcellsbolaget räknar med att omsätta 1,1 miljarder kronor under 2021. Målsättningen är att dubbla den siffran under nästa år.

Tidigare i höstas fyllde bolaget på kassan med 160 miljoner kronor. Investerare var Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming, Magnus Silfverberg, tidigare vd på Bisnode och Betsson samt Johan Tjärnberg, grundare av Bambora.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jesper Åström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.