Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Swedish Content Agencies vd lämnar – går till byrå

Publicerad: 29 Maj 2020, 08:45

Sonja Björk Ebert lämnar rollen som vd på Swedish Content Agencies efter ett år och blir koncept- och strategichef på contentbyrån Birdh där hon kommer att ansvara för att utveckla byråns erbjudande.


Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Så sent som i mars 2019 presenterades Sonja Björk Ebert som ny vd för Swedish Content Agencies efter Madeleine Bäck. I veckan presenterade organisationen omfattande förändringar i styrelsen, där bland annat Jonas Nilsson tog över som ny ordförande efter Maria Westman.

Nu står det klart att Swedish Conent Agencies vd Sonja Björk Ebert lämnar sin post för att i stället gå över till byråsidan. Hon går till contentbyrån Birdh där hon blir koncept- och strategichef

– Jag lärde känna Birdhs grundare, Johan Abrahamsson och Henrik Lindskog, för drygt tio år sedan när vi jobbade tillsammans under en period. Vi har följt varandra genom åren och jag har alltid haft respekt för deras strategiska kompetens och branschkunnande. De är dessutom grymma kreatörer, säger hon i en kommentar. 

Birdh grundades 2009 har Birdh och omsatte blygsamma 6,8 miljoner i senaste redovisade räkenskapsåret 2018, dock med en stabil vinstmarginal på 17,5 procent. I ett pressmeddelande säger byrån att de nu ska satsa på tillväxt. 

inställt på att öka farten, även om coronakrisen ritat om kartan för tillväxtresan något.

Sonja Björk Ebert har många års erfarenhet från olika roller inom media och content marketing. Bland annat har hon arbetet som chefredaktör för Plaza Interiör, head of creative på Kicks, programledare på SVT samt produktionsansvarig och kreativ chef på Make Your Mark.

– Vi älskar Sonjas driv och hennes breda erfarenhet från media och marknadsföring. Vi är övertygade om att det här är perfekt matchning för oss. Inte bara kommer vi ha mycket kul tillsammans, vi ska också ge oss ut på en tillväxtresa och fortsätta arbetet med att bygga byrån, säger Johan Abrahamsson, vd på Birdh.

Parallellt med nya jobbet på Birdh behåller Sonja Björk Ebert temporärt en mindre operativ roll hos Swedish Content Agencies för att producera årets Awards-gala som flyttats till hösten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.