Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Telia norpar Tre:s inhousechef - ska göra inhousebyrån mer idéstark

Publicerad: 15 Juni 2020, 13:35

Kristian Lundman lämnar Tre för Telia där han som head of creative ska leda en satsning på telekombolagets inhouseavdelning.


Ämnen i artikeln:

TeliaInhouseTre

För precis en månad sedan gjorde Kristian Lundman sin första dag som head of creative på Telias inhouse-avdelning. Arbetet har hittills, på grund av coronan, skötts på distans. Han rekryterades dit från konkurrenten Tre där han tidigare hade en liknande position. Tidigare i karriären har Kristian Lundman även basat över Stadiums inhouseavdelning.

För Resumé berättar Kristian Lundman att han lockades av det omställningsprojekt som Telia sedan en tid tillbaka befinner sig i. Precis som flera amerikanska motsvarigheter försöker Telia bli ”mer” än en telekomoperatör, något som främst märkts genom köpet av de tidigare Bonnier-kanalerna TV4 och Cmore.

– Jag trivdes väldigt bra på Tre men var inne på mitt åttonde år och var sugen på nya utmaningar. När erbjudandet dök upp var det helt enkelt väldigt bra tajming. Jag trivs bra inom telekom och att få vara med på en omställningsresa på ett så stort och omtyckt varumärke känns spännande.

Som head of creative på Telia har han ansvar för att bygga upp och utveckla ett kreativt klimat, en organisation som kan jobba med fler delar av organisationen än tidigare och hitta vägar för att inhouseavdelningen ska kunna ta för sig även på idéstadiet. Tidigare har den tolv man starka inhouseavdelningen främst jobbat med produktion medan många av idéerna kommit från externa byråer, däribland Forsman & Bodenfors. Trots att inhouseavdelningen framöver kommer ta mer kreativt ansvar menar Kristian Lundman att det inte kommer ske på bekostnad av de externa byråerna utrymme. Det ska bli mer av allt, helt enkelt. Exakt hur många som ska rekryteras kan Kristian Lundman i dagsläget inte svara på.

LÄS MER: Så skapade Tre en vinnande inhouseavdelning

– Det är en stor satsning med ambition att göra avdelningen till en inhousebyrå i elitklass. Det är mycket ny kompetens som ska in och vi ska hitta vägar till tätare samarbete till den externa byrån.

Under Kristian Lundmans tid som kreativ chef på Tres inhouseavdelning prisades ett flertal gånger, bland annat som Årets inhouseavdelning vid Inhousegalan. Kristian Lundman berättar att den i hans ögon största fördelen med en välutvecklad inhouseavdelning är att den befinner sig så nära affären.

– Det var något jag verkligen lärde mig på Tre. Jag vet vad som krävs för att bygga ett kreativt klimat och sedan underhålla det. Just det sistnämnda är det som på inhousebyråer ofta går torrt men gör man det på rätt sätt tror jag det kan bli precis tvärtom.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaInhouseTre

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.