Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Telia rekryterar toppchef från H&M – får ansvar för varumärkesportföljen

Publicerad: 11 juni 2021, 12:43

Cecilia Steenberg Forsberg ska jobba med varumärkesfrågor som rör hela Telia-familjen, däribland C More, Halebop och Tv4.


Ämnen i artikeln:

TeliaH&M

Efter två år som global chef på H&M:s 250 man starka inhouseavdelning lämnar Cecilia Steenberg Forsberg för en annan svensk jätte. Hos sin nya arbetsgivare Telia kommer hon att jobba med varumärkesfrågor över hela produktportföljen – bland annat Telia, C More, Halebop och Tv4. Innan tiden på H&M ledde Cecilia Steenberg Forsberg Tele2s inhouseavdelning. När hon nu ansluter till Telia återförenas hon därmed med den tidigare Tele2-vd:n Allison Kirkby.

– Telias VD Allison Kirkby är en person som jag länge sett upp till och när hon nyligen tog in Per Carleö som SVP Brands i koncernledningen förstod jag att Telia ser värdet av varumärken som en central affärstillgång. Därför blev jag otroligt glad över frågan och möjligheten att få ansluta i rollen som Group Brand Director. Jag kommer att jobba med varumärkesstrategier, kundupplevelser ur ett helhetsperspektiv och samarbeta nära gruppen, starka lokala marknadsavdelningar men även innovation och produktutveckling.

Du kommer att arbeta med Telias varumärkesportfölj på de olika marknaderna. Vad blir första steget i höst och var är det långsiktiga målet?

– Jag tillträder den nya rollen i augusti och första steget är att skaffa mig insikter och sätta mig in i marknaden, bolaget, konkurrenterna, kunderna och framförallt lyssna in kunniga kollegor i organisationen och i alla länder för att se hur jag kan bidra till att accelerera värdeskapandet som redan görs. Det primära fokuset direkt kommer att vara att se på Telias varumärke som övergripande modervarumärke. Uppdraget långsiktigt är tydligt, vi skall tillsammans skapa ikoniska varumärken.

Vilka är de tydligaste förändringarna du ser på marknaden sedan du lämnade Tele2 för två år sedan?

– Genom forceringen av den digitala utvecklingen det senaste året med förändrade kundbeteenden har det hänt mycket.  Att man på alla platser där man möter kunden ska vara kundrelevant är enormt viktigt men samtidigt måste man erbjuda en sammanhållen upplevelse för att inte tappa trovärdighet eller preferens, då är betydelsen av tydliga varumärkesstrategier ännu viktigare idag än för två år sedan. Under dessa två år har vi rent praktiskt också sett hur många aktörer går samman eller utökar sina erbjudanden och i min bemärkelse är Telia den aktör som på riktigt inte stannar vid att vara en operatör med lite TV-erbjudanden som tillval utan går all in på att förändra med kundens hela uppkopplade liv och behov i centrum. Så enormt spännande!

Vad tar du med dig från åren på H&M?

– Jag tar med mig en oerhörd respekt för H&Ms historia och expansion till att nå dagens ofattbart stora verksamhet. Komplexiteten att agera snabbt och förändra samtidigt som information och handling ska spänna över många affärsområden, över 70 marknader med olika språk och kulturer, ca 5000 butiker i ständig förändring, en snabbt växande e-handel, en kundklubb på över 100 miljoner medlemmar och driva branschförändring globalt ur ett hållbarhetsperspektiv är enorm. Agencyn är navet där allas behov möts. Att då ställa om till att dessutom ta mer ansvar för insikt, strategi och kreativitet mitt i en pandemi…det är så imponerande att det har gått att genomföra denna första fas och det beror endast på varje person på agencyn som med egen styrka och öppenhet gått in i detta nyfiket, starkt och levererat. Och byråns första silverägg hann de klämma in, hur coola är de inte? Så, en tacksamhet, ödmjukhet och respekt tar jag med mig. Och stolthet att få ha varit med på ett litet hörn!

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaH&M

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News