Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Tidigare toppmoderaten Olof Lavesson ny kommunikationschef på Postkodlotteriet

Publicerad: 18 December 2019, 12:30

Olof Lavesson

Foto: Fredrik Wennerlund

Han satt som ordförande i kulturutskottet under spelutredningen. Nu blir Olof Lavesson ny kommunikationschef på Postkodlotteriet. Hans uppdrag blir att utveckla både den externa och interna kommunikationen och stärka varumärket Postkodlotteriet.


Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

Olof Lavesson var riksdagsledamot för Moderaterna under fyra mandatperioden mellan 2006 och 2018. Han var också ordförande i kulturutskottet under spelutredningen och hade en nyckelroll i arbetet med att skapa en ny spellagstiftning.  Under hösten har Olof Lavesson haft rollen som associate senior advisor på affärsutvecklings- och varumärkesbyrån Prioirty Group. Sedan april i år har Olof Lavesson varit konsult hos Postkodlotteriet och arbetat med public affairs. 

Eva Struving, managing director på Postkodlotteriet kommenterar rekryteringen av ny kommunikationschef:

– Olof Lavesson kommer att tillföra mycket. Han har gedigna kunskaper om den svenska spelmarknaden och stor kunskap inom public affairs – vilka båda är viktiga ingredienser i den nya rollen.

Vad ser du för utmaningar i rollen?
– Utmaningen ligger i att vi just nu har en spelmarknad i stor förändring och då är det viktigt för oss att vi är tydliga med vad vi gör, hur arbetar vi med våra kunder, att det är en trygg form av spelande och framförallt att man fortsätter att se till att det kommer vara bra förutsättningar för oss på den nya spelmarknaden, säger Olof Lavesson till Resumé.

Hur ser du på din roll som ordförande i kulturutskottet under spelutredningen, i relation till denna tjänst?
– Jag har goda erfarenheter som jag tar med mig. Men det är också över ett år sedan jag lämnade riksdagen och och ett och ett halvt år sedan vi avslutade arbetet med spelpolitiken så det har hunnit hända mycket sedan dess.

– Det som är intressant nu är och se hur den lag som kom på plats, hur den ska genomföras. Där kan jag se utmaningar när Spelinspektionen och andra ska utföra förordningar, fortsätter han.

Vad ser du för utmaningar konkret?
– Ett av de viktigaste syftena med lagen handlade om allmännyttiga lotterierna. Det är klart att man med viss oro ser när man försöker reglera andra delar av spelmarknaden, att man samtidigt drar undan mattan för civilsamhällets finansieringen. Det var viktigt för mig som politiker och viktigt nu som kommunikationschef.

Olof Lavesson tillträder som ny kommunikationschef efter årsskiftet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Postkodlotteriet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.