Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

TV4:s marknadschef till Spotify

Publicerad: 28 April 2017, 13:46

Johan Seidefors.

Foto: Pressbild

Johan Seidefors slutar efter drygt tre år på Bonnier Broadcasting. Nu väntar en ny roll på Spotify.


Ämnen i artikeln:

SpotifyJohan SeideforsTV4

Efter sommaren 2013 började Johan Seidefors som marknadschef på TV4-Gruppen. Han kom då närmast från en position som partner på pr-byrån Prime. Dessförinnan hade han jobbat i musikbranschen på Sony/BMG och Sony Music, bland annat som marketing director.

Nu sluter han på sätt och vis cirkeln genom att gå till Spotify. Där får han titeln Director of artist and label services Norden.
– Spotify kontaktade mig och vi inledde ett samtal. Det kändes bra från början och jag bestämde mig snabbt för att kliva på, säger han.

Hur känns att sluta?
– Det känns faktiskt helt okej. Jag känner mig färdig med mitt uppdrag. Jag och kommunikationsdirektören Åsa Jamal pratade tidigt om att det som skulle ta ungefär tre år att göra det jag var tillsatt för, och det är nu gjort. Därför känns det bra tidsmässigt att lämna över till nästa iteration av marknad och kommunikation.

Det hänger inte ihop med förändringarna som sker nu på TV4?
– Nej, det är bara ett sammanträffande. Det råkade ske samtidigt.

Hur har åren på TV4 varit?
– Otroligt spännande, lärorika och frustrerande. Vi har levt mitt i transformationen och tagit väldigt stora steg framåt. Samtidigt finns det mycket kvar att göra. Jag är mest stolt över den positionsförändring vi på kort tid åstadkommit med TV4 Play, de nya medarbetare jag rekryterat in och den övergripande marknadskommunikationsstrategin som nu är på plats. Framtiden ser ljus ut.

Vad har frustrationen bestått i?
– Förändring är inte – och ska inte vara – enkel. Det är en ständig dragkamp mellan användarnas nya beteenden och vanor vs vår möjlighet att erbjuda den bästa lösningen.

Vilka lärdomar har du dragit från de här åren?
– Något som jag tror att många känner igen är att djup förändring oftast tar längre tid än vad man från början trodde. Endast lösningar som på riktigt tillför värde i människors liv skapar äkta förändring och det är såklart svårt. Därför väljer de flesta i Sverige exempelvis att fortfarande kolla på gammal hederlig vanlig tv, för att det är enkelt, tryggt och bekvämt.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SpotifyJohan SeideforsTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.