Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Folk på väg

Unilever gör om CMO-rollen – ska garantera digital kompetens

Publicerad: 3 December 2019, 14:51

Som chief digital and marketing officer ska Conny Braams, som i januari efterträder Keith Weed, se till att framtidssäkra världens näst största annonsör.


Ämnen i artikeln:

Unilever

FMCG-jättarna Procter & Gamble och Unilever, världens största och näst största annonsör, har i flera års tid jobbat för att städa upp det digitala marknadsföringsuniversumet. Under marknadscheferna Marc Pritchard respektive Keith Weed har de hämtat hem en stor del av den digitala marknadsföringen, ställt hårdare krav på transparens från Google och Facebook och skruvat på sina byråsamarbeten.

LÄS MER: Storannonsören Unilever sätter press på konkurrenterna

Vid årsskiftet kliver dock Keith Weed, chief marketing officer på Unilever, ned från sin roll. Nu står det klart att han kommer att ersättas av Unilever-veteranen Conny Braams som närmast kommer från en position som executive vice-president för Unilever i Centraleuropa. Hon kommer dock inte ta över en renodlad marknadschefsroll utan även ta ansvar för företagets digitala strategier.

LÄS MER: Unilever har minskat byråkostnaderna med 30 procent

– Conny Braams är en av våra mest framgångsrika ledare och en person som på ett effektivt sätt kan driva igenom stora förändringar. Som vår nya marknads- och digitalchef kommer hennes roll vara avgörande när det kommer till att framtidssäkra och helt och hållet digitalisera vår marknadsorganisation, säger Unilevers vd Alan Jope i ett pressmeddelande.

Redan i somras, när det var klart att Keith Weed skulle lämna, berättade Alan Jope att man letade efter en ”CMO++”.

Conny Braams har tidigare jobbat som bland annat hållbarhets- och corporate communicationschef på Unilever.

Unilever äger bland annat varumärken som Axe, Ben & Jerrys, Dove, Lipton och Pepsodent.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.