Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Varumärkes- och marknadschefen Karin Rosell lämnar E.On

Publicerad: 12 Augusti 2020, 11:01

Tidigare i karriären har Karin Rosell jobbat på bland annat Halebop och Telia.

När marknadsavdelningen flyttar till Malmö och mycket av den varumärkesbyggande kommunikationen framöver kommer styras centralt väljer Karin Rosell, varumärkes- och marknadschef på E.On, att lämna bolaget.


Ämnen i artikeln:

Karin RosellE.ON

Efter snart fem år på bolaget lämnar Karin Rosell rollen som varumärkes- och marknadschef på E.On. Rosell kom till elbolaget efter fem år på Halebop, varav tre som marknadschef, där hon flera gånger prisades för varumärkets marknadsföring, bland annat utsågs hon 2014 till Sveriges bästa marknadschef.

Karin Rosell berättar att den huvudsakliga anledningen till att hon nu rör sig vidare är att marknadsavdelningen, på hennes inrådan, samlas i Malmö. I vintras inledde E.On även ett samarbete med Ehrenstråhle vilket ytterligare centraliserat kommunikations- och marknadsföringsarbetet till Skåne. Strax innan sommaren presenterade parterna det nya konceptet ”Tillsammans skapar vi superkrafter” där målet är att skapa en ”vi-känsla” kring elektrifieringen av samhället.

LÄS MER: E.On och Ehrenstråhle lanserar nytt koncept: ”Vill chocka branschen”

– Att få klart det nya konceptet och hinna lansera det gör att det känns som att lämna med flaggan i topp, berättar Karin Rosell för Resumé.

Under de fem år som gått har hon bland annat tagit fram en ny mediestrategi som till skillnad från den tidigare är mer utformad efter ett always on-tänk snarare än kring stora kampanjer, inlett och utvecklat en stor satsning på content och renodlat marknadsplaneringen. Under Rosells ledning har E.On även tagit kliv mot en mer syftesdriven kommunikation.

– När jag började, och då vi jobbade med M&C Saatchi, fanns det inget tydligt koncept och vi kände att vi ville hitta en tydligare position inom hållbarhet. Med det koncept vi lanserade då ”Nu förnyar vi Sverige”  tycker jag vi lyckades med det och genom vårt nya koncept  ”Tillsammans skapar vi superkrafter” har vi tagit det vidare ytterligare. Det har hänt mycket på energimarknaden och hållbarhet har nästintill blivit en hygienfråga, då gäller det att hitta sätt att utvecklas kommunikativt.

”Tillsammans skapar vi superkrafter” är en kraftig adaption av det centrala konceptet ”We”, framtaget av DDB i Tyskland, och framöver kommer mer av E.Ons kommunikation att styras centralt. Även det har bidragit till Karin Rosells beslut att röra sig vidare.

– Då försvinner mycket av det jag tycker är roligt och är bra på, då är det bättre att någon annan tar vid.

Att ge sig ut på arbetsmarknaden under en pågående pandemi väljer hon att se som en öppning för möjligheter.

– Jag tror pandemin kommer leda till nya spännande affärsmöjligheter och det har även hänt mycket med själva anställningsformerna där det blivit vanligare med interimlösningar och projektbaserade anställningar. Med det sagt har min tid inom energibranschen gjort att jag fått upp ögonen och intresserat mig för elektrifieringen och vilken stor roll mobilitetsfrågan spelar, säger Karin Rosell.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Karin RosellE.ON

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.