Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Varumärkeschefen lämnar Maurten – ska bygga global plattform för löpare

Publicerad: 2 September 2020, 13:05

Philip Ahlqwist går vidare till startup

Efter tre år på Maurten lämnar varumärkeschefen Philip Ahlqwist bolaget för att bygga nästa startup – den digitala löparplattformen Sprintcrowd.


Philip Ahlqwists väg till Maurten började med att han som ad-student på Berghs hjälpte biotechentreprenören Olof Sköld att ta fram en logotyp. 13 år senare, 2016 skulle reklammannen just tackas av från Volontaire när telefonen ringde igen.

Samtalet innebär att Philip Ahlqwist, som just skulle börja jobba som projektledare på Forsman & Bodenfors med ett new business fokus mot startups, tar in Maurten som kund. Efter att ha tagit fram en go-to-market strategi och lanserat Maurten kommersiellt 2017, slutade han på F&B, bytte sida och blev varumärkeschef på kundsidan.

Under tiden på Maurten satte han först varumärkesplattformen och logotyp samt bolagssyftet ”Athletes first” och byggde också upp en strategi för kampanjkommunikationen tillsammans med Åkestam Holst. Philip Ahlqwist, känner sig nu trygg med att låta någon annan förvalta varumärkesarbetet.

– Från början var jag inte alls attraherad av att jobba på köparsidan, i efterhand har jag lärt mig väldigt mycket inte minst eftersom det på små entrepenörsdrivna bolag är snabba beslut, korta ledtider.

Food tech-bolaget Maurten säljer ett kolhydratstillskott i gel- och dryckesform för idrottare, Mycket av strategin har handlat om att skapa synergier med andra aktörer inom löparcommunityn, från Nike till träningsappen Strava.

Via kontakten Victor Wigelius, tidigare på Accentures molntjänst Avenade, introducerades Philip Ahlqwist till den tekniska plattformen Sprintcrowd där löpare kan arrangera lopp, få tillgång till tips, benchmarka sina resultat mot andra löpare i realtid och coachas av eliten. Under året har en betaversion tagits fram och rullats ut till ett antal elitlöpare – via hörlurarna och på skärmen.

Den svenske stjärnlöparen Mustafa ”Musse” Mohammed testade tjänsten i våras, gick i gång på den audiovisuella upplevelsen och är i dag är han en av delägarna tillsammans med Philip Ahlqwist, Victor Wigelius och Mikael Söderblom (Pretty Pegs).

Hittills har bolagets byggts upp helt utan externa investerare.

– Vi har precis registrerat oss hos App Store. Vi står just nu inför valet om att göra en ”fast and heavy” eller en ”slow and steady” lansering. Jag vill göra samma resa som Maurten, men fördelen med att skala upp en digital produkt mot en fysisk som ändå Maurten är att trösklarna försvinner helt. Tech är oberoende av geografi, säger Philip Ahlqwist som har kvar sina aktier i foodtechbolaget.

Philip Ahlqwist avfärdar påståendet att den löpartrend som varit påtaglig under 2010-talet skulle vara på väg att avta.

– Den går på bredden nu. Early adapters I storstäderna kanske har gått vidare till något annat. Men efter dem har det uppstått en gräsrotsrörelse där intresset ökar. Det gror fortfarande en folkrörelse och inte minst i USA har hajpen långtifrån pikat. Det ser vi både i utövandet och i företagen och innovationerna som uppstår kring communityn.
Vad har du lärt dig under tiden på Maurten?
– Om man bygger något från grunden har man fördelen att man inte behöver addera kommunikationen i efterhand, man ska integrera den i affärsstrategin. Om man börjar i en affärsnytta eller i ett värde som man sedan kommunicerar har man en helt annan trovärdighet. Det är en kravbild som man alltid ska ha med sig oavsett om man är konsult eller kund. Att låta kombinationen affärsnytta/kommunikation vara inbyggt i DNA:t. 

Vad blir din första utmaning?
– Att vara nyfiken och kreativt utforskande att samla insikter som kommer att användas. Sen handlar uppdraget om paketering. Att ta fram en varumärkesplattform, en strategi, en pr-plan att skapa samarbeten inom sportvärlden.

Är målet att sälja vidare så som många andra tjänster inom segmentet slutar?
– Nej det här är långsiktigt. Vi vill bygga en tjänst för sportvärlden där Zoom möter Whatsup och Strava.

Kommer du att ta hjälp av en byrå?
– Det är inte aktuellt i dagsläget sett till vår budget där kassan framförallt investeras i utveckling. Men på längre sikt, om vi tar in kapital för expansion behöver man en ett externt öga. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.