Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Vd:n lämnar Swedish Content Agencies

Publicerad: 19 november 2018, 09:15

Madeleine Bäck lämnar jobbet som vd för Swedish Content Agencies efter mindre än ett år på posten. Hon tillträder i början av 2019 som Affärsområdesansvarig för kommunikation och påverkan hos hållbarhetsbyrån 2050.


Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Madeleine Bäck har arbetat som vd för Swedish Content Agencies sedan början av 2018. Nu går hon vidare till en tjänst som Affärsområdesansvarig hos hållbarhetsbyrån 2050, som jobbar med klimatomställning i näringslivet.

– Det har varit ett fantastiskt år med Swedish Content Agencies och jag är stolt över hur vi utvecklat verksamheten. Jag anställdes för att jobba i enlighet med den nyttofokuserade strategin, och jag har jobbat för att aktivera flera viktiga delar, som till exempel seminarier, nätverkande och olika former av kompetensutbyte, som nu senast kunskapsdagen Content Day, säger Madeleine Bäck i ett pressmeddelande.

– Nu går jag vidare för att jobba med min hjärtefråga: klimatet, Det känns spännande att få medverka till att bygga Sveriges bästa klimatkommunikation. Madeleine har under året verkligen fokuserat på relevanta delar för Swedish Content Agencies. Att förmedla och sprida kunskap samt föra fram nyttan med Content Marketing som kommunikationsdisciplin är viktigt då branschen växer och utvecklas. Vi har också fått en breddning genom nya medlemmar som speglar marknaden och hjälper oss göra ännu mer nytta. Bland annat har vi fått med filmproduktionsbolaget Makeriet och giganten Group M som bygger upp en nordisk contentverksamhet, säger Maria Westman, ordförande i Swedish Content Agencies i en kommentar.

Swedish Content Agencies har tillsatt en grupp från styrelsen som arbetar med att hitta Madeleines ersättare. Madeleine arbetar kvar på Swedish Content Agencies på deltid till i mitten av februari, och kommer parallellt att starta sitt arbete på deltid på 2050.

– Självklart är det tråkigt att Madeleine lämnar oss, men förståeligt att hon går vidare till
tjänsten på 2050, då hon är engagerad och brinner för klimatfrågor.

Madeleine Bäck har en bakgrund som vd för contentbyrån Storymark och tidningsbyrån A4 och har dessförinnan haft ett flertal redaktörsuppdrag framför allt inom medier inriktade på vetenskap och medicin. Så här säger hon om sitt nya jobb:

– Jag kan inte föreställa mig ett viktigare uppdrag inom kommunikationsbranschen just nu. Som jag ser det är klimatet en överlevnadsfråga och 2050 arbetar med den oerhört betydelsefulla omställningen som näringslivet redan är mitt uppe i. Att få bidra i det arbetet blir fantastiskt spännande. Relevant och smart kommunikation kommer att vara en av nycklarna för att lyckas fullt ut. Jag är stolt över att få hjälpa 2050 bygga Sveriges bästa verksamhet inom just klimatkommunikation.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Swedish Content Agencies

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News