Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Folk på väg

Vd:n om kreatörsavhoppen från Stendahls: ”För tidigt att säga när vi utser en kreativ chef”

Publicerad: 20 augusti 2021, 13:11

I somras lämnade den kreativa chefen Martin Cedergren Stendahls för Lindex och nu står det klart att även Eva Råberg, copywriter som var med i arbetsgruppen för succékampanjen ”The isolated cinema”, går vidare till We are more.


Ämnen i artikeln:

Stendahls

Stendahls pr-kampanj ”The isolated cinema” genererade över 3000 nyhetsartiklar på en månad och 12.000 ansökningar från personer som ville spendera sju dagar med kvalitetsfilm vid fyren Pater Noster.

Med internationell uppmärksamhet i ryggen belönades Göteborgs Internationella FIlmfestival och byrån med guld i pr-kategorin under One Show samt brons under Cannes Lions.

Med i arbetsgruppen fanns bland annat den meriterade kreatören och copywritern Eva Råberg som kom till Stendahls 2018 efter över 13 år på Forsman & Bodenfors. Nu byter hon jobbadress i Göteborg när hon värvas av We are more.

Därmed blir hon den andre nyckelkreatören som lämnar byrån på kort tid. Tidigare i augusti stod det klart att byråns executive creative director Martin Cedergren lämnar Stendahls för att bli global kreativ chef på Lindex.  

Hur kommer dessa kreatörer att ersättas?
– Vi har en väldigt snabb tillväxt på Stendahls, och har rekryterat närmare tio kreatörer senaste halvåret, och efterfrågan på strategiska och kreativa leveranser fortsätter öka. Vi kommer sannolikt rekrytera fler kreatörer under hösten och vintern, säger byråns vd Henrik Segergren till Resumé.

Vem blir ny kreativ chef på Stendahls?
– Vi har väldigt bra mix av seniora och juniora kreatörer i dag, våra creative directors kommer tills vidare fortsätta leda den kreativa utvecklingen på Stendahls tillsammans med det kreativa kollektivet. Om när vi utser en kreativ chef är för tidigt att säga.

Hur kommer rekryteringarna att se i relation till att ni har ny ägare och att ni indikerade i intervju med Resumé i samband med köpet att erbjudandet kan komma att omformuleras?
– Vi ser inte att profilen på rekryteringar kommer förändras på grund av samgåendet. Det är snarare våra kunders varumärkens behov som styr vilka kompetenser som kommer krävas. Däremot breddar vi vårt erbjudande i och med att vi ingår i Intracto Group. Vi får tillgång till nya kompetenser och erfarenheter som vi kan ta in i våra uppdrag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Stendahls

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News