Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen

Publicerad: 15 Maj 2020, 12:33

Resumé sammanfattar veckans personalförflyttningar inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen.


Phillipe Cohen startade sin matlagningskanal på Youtube i början av året och har idag över 90 000 prenumeranter. Nu inleder Phillipe  Cohen och United Screens ett samarbete där Phillipes matkanal kommer att ingå i United Screens premiumnätverk.

Sophie Lokko börjar på kommunikationsbyrån Bellbird. Hon kommer närmast från TV4 Media, där hon arbetat som Marknadsansvarig för streamingtjänsten C More och tidigare motsvarande roll för TV4 Play. Sophie Lokko har tidigare arbetat som chefredaktör på Metro Student och som copywriter på Oh My och DDB Stockholm. Hon är även en av grundarna till Guldvågen.

Sabrina Pålsson Leuenberger tillträder som ny CMO på Rocker, tidigare Bynk. Hon kommer närmast från Daniel Wellington där hon basade över bolagets digitala marknadsavdelning.

Petter Swanberg lämnar Forsman & Bodenfors för att ansluta till det digitala försäkringsbolaget Hedvig som creative lead. Han följer därmed efter tidigare kollegan Evelina Rönnung som gått samma väg.

Efter åtta år på dotterbolaget Bolist kliver Mischa Moszkowicz över till XL Bygg där han tar över som ny marknadschef. 

Anitha Clemence lämnar mediebyrån Starcom och rollen som social kreatör för att ta över som marknadschef på Kidsbrandstore. Hon har tidigare programlett talkshows, jobbat som varumärkeschef på MTG och drivit ett flertal poddar.

Charlotta Hård kliver in som ny vd på kommunikationsbyrån Animal. Hon tar över efter Henrik Palm Johansson som kommer att fortsätta med andra uppgifter inom bolaget. Animal köptes i slutet av 2019 upp av riskkapitalbolaget Altor och har under i början av 2020 bildad en ny byråkonstellation med Kurppa Hosk, Curamando, Conversionista och Keybroker.

Den digitala marknadsföringsbyrån Republiken öppnade sina dörrar i januari. Nu rekryterar byrån Evelina Thuresson som digital strateg. Hon har tidigare arbetat som digital marketing manager på RaceONE och sitter i Connect Sveriges kompetenspanel.

Vid Sveriges Marknadsförbunds årsmöte valdes KRY’s marknadschef Kristoffer Stenqvist in i styrelsen. 

Brand Union fortsätter växa och har under 2020 anställt ytterligare tre medarbetare. 

Sofia Törling är projektledare med bakgrund på de San Francisco-baserade byråerna Tolleson Design och Hybrid Design samt från designbyråerna Neumeister och Bold.

Therese Ottem är senior designer och kommer senast från 25AH, men har tidigare jobbat på byråer som Mother Design och DIA i New York.

Mikael Hultman är junior designer och är nyexaminerad från Konstfack.

Följande personer valdes in i IAB Sveriges styrelse vid årsstämman den 8 maj 2020:

Daniel Weilar, ordförande

Alexander Lydecker, Bonnier News

Andrea Sahlgren, Nent

Anna Martinkari, Telia

Carl Wåreus, Google

Jeanette Asteborg, Volkswagen

Joakim Flodin, Schibsted

Karin Zingmark 

Linda Palmgren, Starcom

Liv Sandberg, Facebook

Martin Hugosson, Group M

Michael Grimborg, Synsam 

Charlotte Thür, vd, IAB Sverige (adjungerad)

 

Även Swedma har haft årsmöte där följande styrelse valdes:

Marie Bratani Olsson, Migma – ordförande (Omval)

Torbjörn Andersson, Svensk Direktreklam – vice ordförande (Omval) 

Johanna Åberg, ATG (Omval) 

Lena Dahlbom, Alektum (Omval) 

Charlotta Persson, Voyado (Omval) 

Magnus Sjögren, Bisnode (Omval) 

Lars Pahlman, Nepa (Nyval)

Mikael Nordenstjerna, Relation & Brand (Nyval)

Kristin Bernhardsson, Nordic Lottery (Nyval)

Einar Wahlbom, Citymail – suppleant (Nyval)

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.