Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Folk på väg

Veckans värvningar: Vi har bytt jobb i branschen

Publicerad: 6 December 2020, 11:50

Caroline Gahns, Marie Dellbrant, Simon Ladefoged och Petra Eurenius.

Resumé sammanfattar veckans arbetarrörelser i kommunikationsbranschen.


Ämnen i artikeln:

Max

Som en del av hamburgerkedjan Max tillväststrategi anställs Caroline Petterson till den nyinrättade tjänsten som försäljnings- och marknadschef för Sverige och Norge. Hon ansvarar framåt för att försäljningsmålen nås och varumärkets samarbeten inom dagligvaruhandeln. Caroline Pettersson kommer närmast från rollen som sortimentschef på Apoteket. 

Mike Romero rekryteras till fackförbundet Forena, där han kommer att ansvara för mediakontakter samt kommunikativt understödja förbundets politiska påverkansarbete. 

I veckan blev det officiellt att kommunikationsnätverket People People People, med byråer som Spoon och Oh my, startar Fuze PR. Vd för det nya bolaget är Daniel Lagerqvist. Han har tidigare varit kommunikationsdirektör på tv-bolaget Discovery Networks Sweden och nyhetschef på Expressen. Hans senaste roll är dock som ansvarig för Spoon Inhouse. 

Naes & Friends rekryterar Joakim Carlström som Digital Content Creator. 

Karin Schyffert rekryteras av Friends Agenda till rollen som senior PR-rådgivare och projektledare. Hon har nära 30 års erfarenhet av PR och marknadsföring med inriktning på publishing från bland annat Bonnier, Harper Collins och SVT. Hon kommer närmast från rollen som vd för Stockholm Toy Museum. 

– Det var ett roligt jobb på en rolig arbetsplats. Men där förutsättningarna så klart påverkades av den pågående pandemin. Vilket så klart gjorde det enklare att bestämma sig, säger Karin Schyffert i ett pressmeddelande. 

Oatly genomför en rekryteringsräd och anställer inte mindre än sju nya namn till sin inhousebyrå ”Department of mind control”. Den prisbelönte kreatören och tidigare Forsman & Bodenfors-delägaren Johan Olivero kliver in som ny creative director. 

Han får sällskap av följande personer: 

Heidi Hackemer - Creative Director (Wolf & Wilhelmine, BBH New York)

Kevin Lynch - Creative Director (BBDO South China, BBDO Chicago)

Sophie Worth - Creative Talent Acquisition (Wieden+Kennedy Amsterdam)

Juliana Amaral - Media Strategist (PHD Barcelona, Wieden+Kennedy São Paulo)

Christian Sundén - Assistant Design Director (Forsman & Bodenfors Göteborg)

Jeremy Elias - Editorial Director (The Atlantic)

Läs mer: Oatly i ny rekryteringsräd – hämtar Johan Olivero från Forsman & Bodenfors 

King Street rekryterar Astra Zenecas tidigare kommunikationschef Petra Eurenius som seniorkonsult och rådgivare inom life science & health care. Hon har över 25 års erfarenhet av av strategiskt och operativt kommunikationsarbete, bland annat från läkemedelsbolagen Pfizer och Pharmacia.

Caroline Gahns blir ny byråchef på Passion Lab. Byrån jobbar mycket med sponsrings- och varumärkesfrågor men kallar sig sedan 2018 för en ”brand emotion”-byrå. Hon kommer närmast från A Skillful Crowd där hon varit både byråchef och delägare.

Med en karriär på snart 24 år inom BMW tillträder Marie Dellbrant rollen som marknadsdirektör för BMW norra Europa, med fokus på att stärka och utveckla varumärket. Hon kommer närmast från rollen som ansvarig för BMW:s marknadskommunikation i norra Europa. 

Den tidigare public service-journalisten Tora Dahlström ansluter till OTW. Hon kommer senast från kommunikationsbyrån Infab men jobbade under sin tid som journalist som bland annat reporter, redaktör och programledare.

Det digitala elbolaget Tibber rekryterar Spotifys tidigare designchef Christian Wilsson. Senast kommer han dock från musikstartupen Amuse, som han var med och grundade, och på Tibber kommer han att jobba som art director.

Kommunikationsstrategen Jessica W Sandberg tar plats i IQ-initiativets styrelse. 

Produktionsbolaget Bleck knyter till sig den danske regissören Simon Ladefoged. Han har tidigare jobbat med stora internationella kampanjer för varumärken som Volvo, McDonald's, Nordea, Lexus och Audi.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Max

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.